📰 BBC News

Je psaní zpráv za volantem autonomní Tesly šílenství?

Je psaní zpráv za volantem autonomní Tesly šílenství?

Souhrn

Tesla testuje novou verzi svého systému plně autonomního řízení Full Self-Driving (FSD), který podle Elona Muska umožní řidičům psát zprávy v závislosti na dopravní situaci. Uživatel Geoff Perlman oceňuje zlepšení v ovládání složitých situací, ale stále si drží ruce na volantu a oči na silnici. Tato změna vyvolává obavy bezpečnostních expertů kvůli potenciálním rizikům.

Klíčové body

  • Elon Musk prohlásil, že FSD umožní psát zprávy „v závislosti na kontextu okolní dopravy“.
  • Testovací uživatel Geoff Perlman chválí lepší manévrování v husté dopravě a parkování oproti průměrnému řidiči.
  • Systém FSD stojí navíc 8000 dolarů a Perlman ho doporučuje svému tchánovi kvůli stáří.
  • Bezpečnostní zastánci kritizují Muska za předčasné uvolňování funkcí pod tlakem konkurentů jako Waymo.
  • V roce 2015 Musk zdůraznil, že řidiči nemohou plně předat odpovědnost systému.

Podrobnosti

Článek popisuje zkušenosti 61letého technologického manažera Geoffa Perlmana z Texasu, který v posledních týdnech testuje bezplatnou zkušební verzi nejnovějšího software Full Self-Driving (FSD) od Tesly během jízd po Austinu. FSD je pokročilý systém autonomního řízení, který využívá kamerové senzory, umělou inteligenci a neuronové sítě k navigaci vozidla bez zásahu řidiče. Perlman oceňuje, jak systém zvládá změny pruhů v zmatené dopravě a parkování na přeplněných parkovištích – podle něj lépe než průměrný lidský řidič. Plánuje doporučit upgrade i svému 89letému tchánovi, pro kterého by FSD usnadnil mobilitu v důchodovém věku. Cena upgradu činí 8000 dolarů (přibližně 185 000 Kč).

Přesto Perlman zachovává opatrnost: ruce drží na volantu, oči na silnici a telefon nepoužívá k psaní zpráv. „Dívat se na telefon v několiketunovém voze na dálnici se mi zdá šílené,“ říká. Naopak Elon Musk, šéf Tesly, takové zábrany nemá. Minulý měsíc investořům oznámil, že firma bude sledovat bezpečnostní statistiky, ale povolí psaní zpráv „v podstatě“. Na otázku na platformě X odpověděl: „Ano, v závislosti na kontextu okolní dopravy.“ Tesla na žádosti o upřesnění neodpověděla.

Tato politika obnovuje kritiku bezpečnostních zastánců, kteří Muska obviňují z riskantního přístupu k bezpečnosti pod tlakem konkurentů. Společnost Waymo (dříve projekt Google) již provozuje plně autonomní taxíky v několika městech bez řidiče na palubě, což zvyšuje očekávání na Teslu. V roce 2015 Musk při představení Autopilotu varoval, že řidiči nemohou „abdikovat odpovědnost – to přijde v budoucnosti“. Dnes se zdá, že Tesla urychluje tento přechod, aniž by plně pochopila důsledky. Experti poukazují, že FSD stále vyžaduje dohled řidiče a incidenty s autonomními systémy ukazují rizika distrakce.

Proč je to důležité

Tato novinka v systému FSD signalizuje posun k vyšší úrovni autonomie (úroveň 4 podle SAE klasifikace), kde by vozidlo zvládalo složité scénáře bez stálého dohledu. Pro uživatele to znamená potenciálně větší svobodu, například práci nebo odpočinek během jízdy, ale zároveň zvyšuje riziko nehod kvůli distrakci – statistiky NHTSA ukazují, že psaní zpráv zvyšuje riziko o 23násobek. V širším kontextu to tlačí průmysl k rychlejšímu vývoji, kde Tesla riskuje reputaci kvůli incidentům (např. smrtelné nehody s Autopilotem). Konkurence jako Waymo nebo Cruise demonstruje konzervativnější přístup s tisíci mil bezpečných jízd, což může donutit Teslu k revizi politiky. Dlouhodobě to ovlivní regulace autonomních vozidel v EU i USA, kde se diskutuje o povinném dohledu.


Číst původní článek

Zdroj: 📰 BBC News