Souhrn
Během rozsáhlého výpadku proudu v San Franciscu v sobotu blokovaly autonomní vozy společnosti Waymo ulice, což vedlo k dočasnému pozastavení služby. Experti označují incident za selhání operačního managementu spíše než softwarovou chybu. Waymo provozuje v městě stovky robotaxi, jejichž reakce na nefunkční semafory vyvolala obavy o adaptabilitu v reálných podmínkách.
Klíčové body
- Výpadek proudu postihl 130 000 odběratelů, způsobený požárem v transformátoru Pacific Gas and Electric Co.
- Waymo vozy zastavovaly uprostřed křižovatek nebo na nich, což nútilo řidiče obcházet je.
- Společnost navrhla, aby vozy nefunkční semafory řešily jako čtyřcestné zastávky, ale rozsah incidentu překročil očekávané scénáře.
- Incident oživil staré obavy městských úředníků z náhlých zastavení vozů před schválením komerční služby v srpnu 2023.
- Služba byla pozastavena v sobotu večer a obnovena v neděli odpoledne.
Podrobnosti
V sobotu večer způsobil požár v elektrické stanici Pacific Gas and Electric Co. výpadek proudu, který postihl přibližně třetinu odběratelů v San Franciscu, tedy 130 000 domácností a firem. I v pondělí pokračovala obnova napájení pro tisíce zákazníků. V tomto chaosu se autonomní vozy Waymo, které společnost Alphabet (mateřská firma Google) provozuje jako bezřidičové robotaxi, nedokázaly přizpůsobit nefunkčním semaforům. Sociální sítě zaplavily videa, kde vozy blikají výstražnými světly, náhle zastavují před křižovatkami nebo se zastavují přímo uprostřed nich, což blokovalo provoz a nútilo řidiče k nebezpečným manévrům.
Waymo, specializující se na plně autonomní jízdu pomocí LiDAR senzorů, kamer a radarů, má stovky vozů v San Franciscu. Počet na silnici během výpadku není známý, ale incident vedl k okamžitému pozastavení služby. Okaz Tyler Cervini z Mission District popsal situaci před svým domem: pět Waymo vozů blokovalo křižovatku, což zkomplikovalo vyzvednutí jeho Uberu. Řidič musel uhýbat mezi nimi, což ho frustrovalo. Waymo tvrdí, že jejich systém je navržen tak, aby nefunkční semafory interpretoval jako čtyřcestné zastávky – pravidlo, kde každý řidič postupuje opatrně po všech směrech. Nicméně rozsah výpadku vytvořil nečekané podmínky, kdy mnoho vozů současně reagovalo podobně, což vedlo k hromadnému ucpání.
Tento problém není izolovaný. Před schválením komerčního provozu v srpnu 2023 kalifornští regulátoři řešili stížnosti na náhlá a nevysvětlitelná zastavení Waymo vozů. Systém autonomní jízdy spoléhá na prediktivní modely založené na strojovém učení, které trénují na simulacích a reálných datech. Edge cases jako masivní výpadky však zůstávají výzvou – senzory detekují nepohybující se světla, ale koordinace stovek vozů v reálném čase vyžaduje lepší operační řízení, například vzdálené příkazy nebo dynamické mapování.
Proč je to důležité
Incident podtrhuje limity současné autonomie úrovně 4 (podle SAE klasifikace), kde vozy fungují bez řidiče v omezených oblastech, ale selhávají v systémových poruchách infrastruktury. Pro průmysl to znamená nutnost investovat do robustnějšího fleet managementu – nejen softwaru, ale i telemetrie a manuálních zásahů. V San Franciscu, hustě osídleném městě s častými poruchami, by podobný chaos při zemětřesení mohl zablokovat záchranné vozy. Regulátoři jako California Public Utilities Commission teď čelí tlaku na přísnější limity počtu vozů. Pro konkurenty jako Tesla FSD nebo Cruise to je připomínka, že spolehlivost v extrémních scénářích rozhodne o komercializaci robotaxi. Dlouhodobě to brzdí přechod k plně autonomní dopravě, kde by tisíce vozů měly zvládat krize bez lidského zásahu.
Zdroj: 📰 Fortune