📰 Slashdot.org

Tesla používala zavádějící jazyk v marketingu Autopilotu, rozhodl kalifornský soudce

Souhrn

Kalifornský správní soudce rozhodl, že Tesla používala zavádějící jazyk v marketingu svých asistenčních systémů Autopilot a Full Self-Driving, což vedlo k matoucímu dojmu o plné autonomii vozidel. Kalifornské ministerstvo dopravy (DMV) navrhlo 30denní pozastavení prodejů a výroby v tomto státu, ale Tesla má 90 dní na podání námitek a úpravu materiálů. Pokud se nedohodne, hrozí zákaz prodejů v klíčovém trhu, který tvoří třetinu amerických registrací Tesly.

Klíčové body

  • Soudce potvrdil obvinění DMV z roku 2022 ohledně klamavého marketingu Autopilotu a Full Self-Driving jako plně autonomních systémů.
  • DMV žádá 30denní suspendaci prodejů a výroby v Kalifornii, včetně závodu v Fremontu, kde se vyrábějí modely S, X, 3 a Y.
  • Tesla dostává 90 dní na reakci, odstranění zavádějících formulací a vysvětlení svého postoje.
  • Automobilka nedávno přidala k Full Self-Driving označení „Supervised“, což naznačuje potřebu dohledu řidiče.
  • Kalifornie představuje téměř třetinu prodejů Tesly v USA, přestože registrace letos klesly.

Podrobnosti

Kalifornské DMV zahájilo v roce 2022 vyšetřování po opakovaných stížnostech na marketing Tesly, který prezentoval Autopilot – systém asistence při řízení založený na kamerách, radarech a AI algoritmech pro udržování v jízdním pruhu, adaptivní tempomat a automatické brzdění – jako plně autonomní řešení. Podobně Full Self-Driving (FSD), rozšířený balíček umožňující navigaci v městském provozu, změnu pruhů a parkování, byl propagován jako schopný úrovně 5 autonomie podle standardu SAE, což znamená jízdu bez zásahu řidiče za všech podmínek. Ve skutečnosti tyto systémy vyžadují stálý dohled, což Tesla sama přiznává po sérii nehod, včetně fatálních, kde Autopilot selhal v detekci překážek.

Správní soudce nyní návrh DMV schválil a potvrdil, že marketing byl zavádějící. Ředitel DMV Steve Gordon zdůraznil, že Tesla musí jako v jiných trzích správně označit svá vozidla jako vyžadující dohled. Tesla reagovala přidáním slova „Supervised“ k FSD, což explicitně upozorňuje na nutnost pozornosti řidiče. Přesto DMV trvá na sankcích: suspendace prodejů by platila 30 dní, ale s 90denní lhůtou na soulad. Závod v Fremontu je jediným výrobním místem pro modely S a X v USA a produkuje také 3 a Y, takže dopad by byl okamžitý.

Toto rozhodnutí přichází v době, kdy registrace nových Tesel v Kalifornii klesly, což ukazuje na saturaci trhu a rostoucí konkurenci od Waymo nebo Cruise v autonomní jízdě. Tesla FSD, postavené na end-to-end neuronových sítích trénovaných na miliardách kilometrů dat z flotily, slibuje pokrok k robotaxi, ale opakované incidenty a regulace brzdí optimismus. Kritici, včetně NHTSA, poukazují, že přehnané sliby oslabují důvěru a zvyšují rizika.

Proč je to důležité

Rozhodnutí může významně ovlivnit Teslu ekonomicky – ztráta třetiny amerického trhu by snížila příjmy a akcie, které jsou citlivé na regulační rizika. Pro průmysl autonomních vozidel nastavuje precedent: marketing musí odpovídat realitě SAE úrovní (Autopilot je úroveň 2, FSD blízko 3/4), což nutí konkureny jako GM Cruise nebo Zoox k opatrnosti. Zvyšuje tlak na bezpečnost AI v řízení, kde chyby algoritmů vedou k úmrtím, a posiluje roli regulátorů v ověřování claimů. Dlouhodobě to může zpomalit adopci FSD, ale donutí Teslu k přesnějšímu vývoji, což prospěje celému sektoru elektromobility a robotiky.


Číst původní článek

Zdroj: 📰 Slashdot.org