📰 Yahoo Entertainment

Kalifornie hrozí Tesle 30denním pozastavením prodejních licencí kvůli zavádějícím tvrzením o autonomním řízení

Kalifornie hrozí Tesle 30denním pozastavením prodejních licencí kvůli zavádějícím tvrzením o autonomním řízení

Souhrn

Kalifornští regulátoři navrhují 30denní pozastavení prodejních licencí Tesla v tomto státě kvůli zavádějícím reklamám na autonomní řízení. Administrativní soudkyně Juliet Cox rozhodla, že termíny Autopilot a Full Self-Driving (FSD) spotřebitele mate o skutečných schopnostech technologie. Tesla má 90 dní na úpravy marketingu, aby se trestu vyhnula.

Klíčové body

  • Kalifornské ministerstvo motorových vozidel (DMV) doporučuje 30denní zákaz prodeje Tesla v Kalifornii na začátku 2026.
  • Soudce Cox shledal dlouhodobé klamavé praktiky s pojmy Autopilot a FSD po pětidenním slyšení v červenci.
  • Doporučeno také pozastavení výroby v továrně Fremont, ale DMV toto odmítlo.
  • Tesla již upravila popisy FSD, aby zdůraznila potřebu lidského dohledu.
  • Ředitel DMV Steve Gordon vyzval Teslu k rychlým změnám, podobným jiným výrobcům.

Podrobnosti

Kalifornské ministerstvo motorových vozidel (DMV) zahájilo v roce 2023 řízení proti Tesle kvůli podezření z klamavého marketingu autonomních systémů. Administrativní soudkyně Juliet Cox po pětidenním slyšení v Oaklandu v červenci dospěla k závěru, že Tesla po léta používá termíny Autopilot a Full Self-Driving k propagaci funkcí, které nejsou plně autonomní. Autopilot je pokročilý asistenční systém pro adaptivní tempomat, udržování v jízdním pruhu a varování před kolizemi, ale vyžaduje stálý dohled řidiče. Full Self-Driving (FSD) je rozšířený balíček, který přidává funkce jako automatické změny pruhu, parkování a navigaci v městském provozu, opět s nutností dohledu. Tyto systémy využívají kamerovou technologii Tesla Vision bez radaru nebo lidarů, což vede k častým chybám v nepříznivých podmínkách, jako je hustá mlha nebo silné slunce.

Cox navrhla 30denní pozastavení prodejních licencí od ledna 2026 jako hlavní trest, aby donutila Teslu k jasnější komunikaci limitů. Dále doporučila rok a půl pozastavení výrobní licence v továrně Fremont, kde Tesla produkuje modely Model 3, Model Y a Cybertruck, ale DMV toto odmítlo kvůli potenciálním dopadům na zaměstnance. Tesla má 90 dní na změny, jako jsou explicitní varování v reklamách a popisech, že systémy nejsou plně autonomní a vyžadují aktivní řidiče. Společnost již v reakci na řízení upravila webové popisy FSD, aby zdůraznila dohled. Ředitel DMV Steve Gordon uvedl, že Tesla může snadno problém vyřešit, podobně jako Waymo nebo Cruise, které jasně specifikují limity svých systémů. Tesla na platformě X Elona Muska rozhodnutí bagatelizovala jako regulační překážku.

Toto řízení odhaluje širší problémy v sektoru autonomního řízení. FSD verze 12.x dosáhla pokroku v neuronových sítích pro predikci chování, ale stále vykazuje selhání v komplexních scénářích, což potvrzují data NHTSA o nehodách. Kalifornie, jako největší trh USA s elektromobily, tlačí na přesnost, aby chránila spotřebitele před falešnou důvěrou.

Proč je to důležité

Tato hrozba ovlivní Teslu finančně – Kalifornie představuje asi 10 % jejích prodejů – a donutí k revizi globálního marketingu FSD, což zpomalí adopci technologie. Pro průmysl autonomních vozidel nastavuje precedent: regulátoři jako NHTSA a EU budou tvrdší vůči přehnaným tvrzením, což prospěje bezpečnosti, ale brzdí inovace. Tesla, lídr v kamerové autonomii, čelí konkurenci od Waymo (lidar-based robotaxi) a Zoox, kde FSD zůstává úrovně L2+ podle SAE, nikoli L4/L5. Dlouhodobě to posílí potřebu lepších datových sad a validace AI modelů pro skutečnou autonomii, což ovlivní investice do robotaxi sítí Tesla.


Číst původní článek

Zdroj: 📰 Yahoo Entertainment

Číst původní článek
Původní název: California threatens Tesla with 30-day suspension of sales license for deceptive self-driving claims