Souhrn
V roce 2025 se autonomní vozidla typu robotaxi stala běžnou součástí městské dopravy v USA a částech Asie. Společnost Waymo, vlastněná Alphabetem, posílila svou vedení na trhu expanzí do 26 trhů v USA i zahraničí. Konkurenti Zoox od Amazonu a Tesla zároveň spustili své první verze služeb, i když Tesla stále vyžaduje dohled člověka.
Klíčové body
- Waymo provozuje nebo testuje služby v 26 městských trzích v USA a zahraničí, což je nejrozsáhlejší síť robotaxi.
- Zoox zahájil bezplatné bezřidičové jízdy pro veřejnost v okolí Las Vegas Strip a částech San Francisca.
- Tesla spustila značkovou službu Robotaxi v Austinu a oblasti San Francisco Bay Area, ale vozidla mají na palubě lidské řidiče nebo bezpečnostní dozor.
- V Číně dominuje Apollo Go od Baidu.
- Elon Musk z Tesly uznal úspěchy Waymo při získávání regulačních povolení.
Podrobnosti
Robotaxi, tedy plně autonomní vozidla poskytující dopravní služby bez řidiče, prošla v roce 2025 výrazným komercializačním krokem. Waymo, která se specializuje na autonomní jízdu založenou na lidarových senzorech, kamerách a AI algoritmech pro navigaci v městském prostředí, rozšířila své operace do 26 trhů. To zahrnuje nejen velká americká města jako Phoenix, San Francisco nebo Los Angeles, ale i mezinárodní lokality v Asii a Evropě, kde testuje nebo spouští placené služby. Tato expanze umožňuje pasažérům objednávat jízdy přes aplikaci podobně jako u Uberu, přičemž vozidla zvládají složité scénáře jako hustá premávka nebo nepříznivé počasí díky pokročilému software pro detekci překážek a predikci chování ostatních účastníků silničního provozu.
Zoox, dceřiná společnost Amazonu zaměřená výhradně na robotaxi s jedinečným designem vozidel bez volantu a pedálů, debutovala veřejnými jízdami. Tyto bezplatné testovací jízdy probíhají v okolí Las Vegas Strip – turistické zóny s vysokou hustotou provozu – a vybraných čtvrtích San Francisca. Vozidla Zoox využívají 360stupňové senzory pro plné pokrytí okolí, což umožňuje bezpečné manévrování v úzkých ulicích bez lidského zásahu.
Tesla naopak spustila službu Robotaxi v Austinu a oblasti San Francisco Bay Area, ale stav k polovině prosince 2025 ukazuje, že vozidla stále mají na palubě bezpečnostní dozor. Tesla spoléhá primárně na kamerový systém a software Full Self-Driving (FSD), který trénovaný na datech z miliónů kilometrů jízdy umožňuje autonomní řízení na dálnicích i v městském provozu, avšak regulační požadavky v Kalifornii a Texasu zatím vyžadují přítomnost člověka pro ověření bezpečnosti. V Číně mezitím Apollo Go od Baidu ovládá trh s tisíci denních jízd v Pekingu a Šanghaji díky lokálním datům a rychlému schvalování.
Rodiče v USA již posílají teenagery do školy Waymo vozidly, což demonstruje důvěru v technologii. Ženy oceňují vyšší soukromí oproti jízdám s cizími řidiči v tradičních službách jako Uber. Na Tesla ročním shromáždění 6. listopadu Elon Musk poděkoval Waymo za „vytvoření cesty” v získávání regulačních schválení. Průzkum American Automobile Association z počátku roku však ukázal, že 66 % amerických řidičů stále má obavy z bezpečnosti autonomních vozidel.
Proč je to důležité
Tento pokrok v robotaxi urychluje přechod k autonomní dopravě, což má dopady na městskou mobilitu, snížení nehod způsobených lidskou chybou a ekonomiku sdílené ekonomiky. Waymo vede díky robustní senzory a datovým sadám, zatímco Tesla tlačí na škálovatelnost díky flotile soukromých aut. Dlouhodobě to znamená méně potřebu vlastnit auto, ale vyžaduje řešení regulačních a bezpečnostních výzev – například v extrémních podmínkách nebo etických dilematech. Pro průmysl to otevírá trh v hodnotě stovek miliard dolarů, s rizikem dominance velkých hráčů jako Alphabet, Amazon a Tesla.
Zdroj: 📰 CNBC