📰 Notebookcheck.net

Čína uvádí první sériové osobní auto s navigací výhradně přes BeiDou, bez amerického GPS

Čína uvádí první sériové osobní auto s navigací výhradně přes BeiDou, bez amerického GPS

Souhrn

Čínská automobilka Dongfeng uvedla na trh středně třídní elektrické SUV Sky EV01, které je prvním sériově vyráběným osobním vozem na světě, jež naviguje výhradně přes čínský satelitní systém BeiDou, bez jakéhokoli spojení s americkým GPS. Tento krok zajišťuje úplnou nezávislost na zahraničních navigačních službách a zlepšuje ochranu uživatelských dat. BeiDou navíc umožňuje dvoucestnou komunikaci se satelity, což je užitečné v nouzových situacích.

Klíčové body

  • Sky EV01 je elektrické SUV střední třídy s cenou od přibližně 390 000 Kč v Číně.
  • Používá pouze BeiDou, který má více satelitů než GPS a zajišťuje lepší pokrytí v odlehlých oblastech.
  • End-to-end ochrana soukromí od čipu pro poziční údaje až po systémový počítač.
  • Podpora dvoucestné komunikace pro nouzové signály.
  • Čína se stává jednou ze čtyř zemí schopných poskytovat nezávislou navigaci pro masový trh.

Podrobnosti

Dongfeng Motor, jeden z největších čínských výrobců automobilů, implementoval strategii „BeiDou+“, která zajišťuje bezpečnost informací vozidel od základní úrovně technologie. Sky EV01, elektrické SUV určené pro masový trh, tak nepřená ani jedno poziční údaje přes americký Global Positioning System (GPS). Místo toho spoléhá na BeiDou, globální navigační systém Číny dokončený v roce 2020, který provozuje přes 50 satelitů – více než 31 satelitů GPS. Tento systém nejen poskytuje přesnější lokalizaci v horských nebo venkovských oblastech s špatným pokrytím, ale také umožňuje dvoucestnou komunikaci. Vozidlo tak může v nouzi poslat signál přímo na satelit a obdržet odpověď, což je klíčové pro záchranné operace v odlehlých lokalitách.

Ochrana dat je zajištěna na celé trase od hardwaru po software: poziční čip shromažďuje údaje lokálně, systémový počítač je ukládá bez externího přenosu. To znamená, že informace o aktuální poloze vozidla nebo plánované trase zůstávají v Číně a nejsou vystaveny rizikům spojeným s cizími servery. Pro uživatele to představuje vyšší úroveň soukromí, zejména v době rostoucích obav z monitorování dat technologickými giganty. Dongfeng tím posouvá své inteligentní vozidla od pouhé funkční integrace k fázi bezpečnosti a autonomie, kde je klíčová kontrola nad daty.

BeiDou není jen alternativou k GPS, ale překonává ho v některých aspektech, jako je podpora krátkých zpráv přes satelity pro zařízení bez mobilního signálu. Čína tak dosáhla strategické nezávislosti v oblasti satelitní navigace, podobně jako USA s GPS, Rusko s GLONASS nebo EU s Galileo. Pro automobilový průmysl to otevírá dveře k masové produkci vozidel bez zahraniční závislosti, což může ovlivnit globální dodavatelské řetězce.

Proč je to důležité

Tento vývoj posiluje geopolitickou suverenitu Číny v kritické infrastruktuře, jako je navigace vozidel, a snižuje rizika kybernetických útoků nebo datového úniku přes GPS. V širším kontextu urychluje přechod k lokálním technologickým ekosystémům, což může inspirovat jiné země k rozvoji vlastních systémů. Pro průmysl znamená vyšší bezpečnost dat v autonomních vozidlech, kde poziční údaje slouží nejen navigaci, ale i plánování jízdy a telemetrii. V dlouhodobém horizontu to přispívá k diversifikaci globální satelitní navigace a snižuje dominanci USA, i když zatím je omezeno na čínský trh.


Číst původní článek

Zdroj: 📰 Notebookcheck.net