📰 Paul Tan's Automotive News

Perodua QV-E představena – první domácí elektromobil, zapojení Magna Steyr, 0-100 km/h za 7,5 s, dojezd 445 km NEDC, cena 80 000 RM

Perodua QV-E představena – první domácí elektromobil, zapojení Magna Steyr, 0-100 km/h za 7,5 s, dojezd 445 km NEDC, cena 80 000 RM

Souhrn

Perodua, největší malajský výrobce automobilů, představila model QV-E jako první elektromobil plně vyvinutý v zemi bez použití zahraničního donoru. Premiéra provedl premiér Datuk Seri Anwar Ibrahim v sídle ministerstva obchodu a průmyslu (MITI) v Kuala Lumpur. Vozidlo kombinuje domácí vývoj s podporou rakouské firmy Magna Steyr a zavádí model Battery-as-a-Service (BaaS) pro snížení nákladů na baterii.

Klíčové body

  • Základní cena 80 000 RM (bez pojištění a baterie), měsíční poplatek za baterii 297 RM včetně daně.
  • Zrychlení 0-100 km/h za 7,5 sekundy, dojezd 445 km podle normy NEDC.
  • Model BaaS řeší obavy z výměny baterie, depreciace a likvidace.
  • Vyvinuto bez japonského partnera Daihatsu, s rakouskou Magna Steyr.
  • Přezdívka QV-E (Quest for Visionary Electric Vehicle), vyslovováno jako „kví-ví” podobně jako model Myvi.

Podrobnosti

Perodua QV-E vznikl v rámci projektu P01A v továrně v Rawangu, kde se firma soustředila na domácí vývoj, aby se odlišila od konkurenčního Protonu, jehož elektromobily eMas jsou přebrandované modely Geely. Perodua, která je většinově vlastněna Daihatsu (součástí Toyoty), nemohla využít japonský donor, protože Daihatsu ani Toyota nejsou lídry v elektromobilitě. Místo toho se společnost rozhodla pro vlastní platformu, přičemž zapojila Magna Steyr – rakouskou divizi kanadské Magna International specializovanou na výrobu prémiových vozů pro značky jako Mercedes-Benz (třeba G-Klasse) nebo BMW (Z4). Tato spolupráce zajistila technickou podporu v oblasti vývoje a výroby.

Základní cena vozidla činí 80 000 RM (přibližně 400 000 Kč) bez baterie, která se pronajímá v systému BaaS. Měsíční poplatek 275 RM (297 RM po 8% dani SST) se platí společně s splátkou úvěru. Příklady měsíčních plateb při úrokové sazbě 2,5 %: 910 RM + 297 RM = 1 207 RM na 9 let; 1 120 RM + 297 RM = 1 417 RM na 7 let; 1 500 RM + 297 RM = 1 797 RM na 5 let; nebo 297 RM při hotovostním nákupu. Perodua tento model obhajuje tím, že eliminuje rizika spojená s baterií – vysoké náklady na výměnu, pokles prodejní hodnoty a ekologickou likvidaci. Společnost přebírá odpovědnost za baterii, což má poskytnout majitelům klid.

Technické specifikace zahrnují zrychlení z 0 na 100 km/h za 7,5 sekundy, což je solidní hodnota pro kompaktní EV, a dojezd 445 km podle starší normy NEDC (realita bude nižší podle WLTP). Projekt byl zadán vládou Malajsie, která ho označuje za národní prioritu, a Perodua ho realizovala navzdory původním plánům bez EV v roce 2025.

Proč je to důležité

Pro malajský trh představuje QV-E krok k nezávislosti v elektromobilitě, kde dosud dominovaly dovozové modely nebo rebrandované čínské vozy. Model BaaS může inspirovat jiné výrobce v rozvojových zemích, kde jsou baterie drahé a spotřebitelé citliví na celkové náklady. Globálně to ukazuje, jak regionální hráči jako Perodua (roční produkce přes 300 000 vozů) vstupují do EV bez velkých technologických gigantů. Nicméně bez detailů o baterii (kapacita, chemie) a s dojezdem pod globální průměr (např. Tesla Model 3 přes 500 km WLTP) zůstává konkurenční schopnost omezená na lokální trh. V širším kontextu elektromobility posiluje trend diverzifikace mimo Čínu a Evropu.


Číst původní článek

Zdroj: 📰 Paul Tan’s Automotive News

Číst původní článek
Původní název: Perodua QV-E launched – first homegrown EV, Magna Steyr input, 0-100 7.5s, 445 km NEDC range, RM80k