Souhrn
Estonská dopravní platforma Bolt uzavřela strategické partnerství s čínskou firmou Pony.ai, která se specializuje na vývoj technologie pro plně autonomní vozidla. Cílem spolupráce je nasazení bezřidičských taxíků v evropských městech, přičemž první testy bezpečnosti a validace technologie mají začít ještě před plánovaným komerčním spuštěním v roce 2026.
Klíčové body
- Bolt plánuje být jednou z prvních platforem v EU nabízejících plně autonomní taxíky bez řidiče.
- Společně s Pony.ai nejprve otestují a ověří bezpečnost systému plně autonomního řízení.
- První komerční nasazení je plánováno na rok 2026, s cílem rozšíření po celé Evropě do jednoho roku od startu.
- Pony.ai posiluje svou přítomnost v Evropě po dohodě se Stellantisem a v reakci na omezení přístupu na trh USA.
Podrobnosti
Pony.ai je čínský startup zaměřený na vývoj softwaru a hardwaru pro autonomní řízení úrovně L4 (plně autonomní v definovaném prostředí). Společnost již dříve spolupracovala s výrobci jako Toyota a v posledních měsících intenzivně expanduje do Evropy – například prostřednictvím partnerství se Stellantisem na vývoj a testování autonomních vozidel. Bolt, známý především jako alternativa Uberu v Evropě a Africe, nyní vstupuje do další fáze své transformace směrem k technologické platformě pro mobilitu budoucnosti.
Podle CEO Bolta Markuse Villiga má být první flota bezřidičských vozidel nasazena v roce 2026, a do jednoho roku od tohoto data by měla být služba rozšířena do více evropských zemí. Před komerčním provozem však musí být splněny přísné bezpečnostní a regulační požadavky EU, což zahrnuje rozsáhlé testování v reálném provozu.
Proč je to důležité
Toto partnerství je významným krokem v konkurenci mezi evropskými, americkými a čínskými hráči na poli autonomní mobility. Zatímco americké firmy jako Waymo (Alphabet) nebo Cruise (GM) mají náskok v USA, čínské společnosti jako Pony.ai, WeRide nebo Baidu hledají nové trhy v Evropě, kde čelí menší regulaci než v USA, ale zároveň vyššímu tlaku na bezpečnost a ochranu dat. Pro Bolt to znamená možnost diferenciace na trhu a snížení provozních nákladů dlouhodobě, protože eliminace řidičů může výrazně ovlivnit ekonomiku jízdních služeb. Zároveň však přináší výzvy v oblasti důvěry uživatelů, právní odpovědnosti a technologické zralosti systémů AI v městském prostředí.
Zdroj: 📰 CNA
|