Souhrn
Steve Fowler, redaktor pro elektromobily v britském The Independent, popisuje osobní zkušenost se ztrátou řidičských schopností svého 89letého otce a současně reflektuje pokroky v oblasti autonomního řízení, které by mohly v budoucnu zajistit mobilitu lidem, kteří ji jinak ztratí.
Klíčové body
- Fowlerův otec dobrovolně přestal řídit kvůli poklesu sebedůvěry za volantem.
- V Los Angeles jsou již běžně provozovány autonomní taxi Waymo na bázi elektromobilu Jaguar I-Pace.
- V Arizoně Fowler testuje systém Tesla Full Self-Driving (FSD) v Modelu Y.
- V Evropě, včetně Velké Británie, zatím není Tesla FSD legálně povolen.
- Většina evropských vozidel nabízí pouze úroveň 2 autonomie (např. asistence při udržování v jízdním pruhu a regulaci rychlosti).
Podrobnosti
Fowlerův článek spojuje osobní příběh se širším technologickým kontextem. Zatímco jeho otec musel definitivně ukončit řízení, v USA už autonomní vozidla poskytují alternativu pro ty, kdo již nejsou schopni řídit. Waymo, společnost původně vzniklá jako projekt Google, provozuje ve městech jako Los Angeles a Phoenix flotilu plně autonomních vozidel bez řidiče. Uživatelé si vozidlo rezervují přes aplikaci, jsou osloveni jménem na displeji a mohou si vybrat hudbu – vše bez lidského zásahu.
Naopak v Evropě jsou technologie autonomního řízení stále omezené. I když mnoho vozidel nabízí asistenční systémy úrovně 2 (podle klasifikace SAE), řidič musí neustále držet ruce na volantu a být připraven k okamžitému zásahu. Tesla FSD, který Fowler testuje v Arizoně, přesto není plně autonomní – jde o pokročilý systém asistence, který stále vyžaduje dohled řidiče, i když v praxi umožňuje delší pasivní jízdu.
Proč je to důležité
Tento příspěvek ilustruje klíčový sociální dopad autonomních vozidel: udržení mobility pro starší nebo postižené občany. Zároveň však ukazuje rozdíl mezi regulací a nasazením těchto technologií v USA a Evropě. Zatímco v USA jsou autonomní taxi již součástí městské dopravy, Evropa zůstává v pozici opatrného pozorovatele. To může mít dlouhodobé důsledky pro přístupnost, dopravní infrastrukturu i konkurenceschopnost evropského automobilového průmyslu.
Zdroj: 📰 The-independent.com
|