📰 The-independent.com

Jaké je to přenechat řízení autonomnímu autu – a co to znamená pro budoucnost dopravy

Jaké je to přenechat řízení autonomnímu autu – a co to znamená pro budoucnost dopravy

Souhrn

Steve Fowler, redaktor pro elektromobily v britském The Independent, popisuje osobní zkušenost se ztrátou řidičských schopností svého 89letého otce a současně reflektuje pokroky v oblasti autonomního řízení, které by mohly v budoucnu zajistit mobilitu lidem, kteří ji jinak ztratí.

Klíčové body

  • Fowlerův otec dobrovolně přestal řídit kvůli poklesu sebedůvěry za volantem.
  • V Los Angeles jsou již běžně provozovány autonomní taxi Waymo na bázi elektromobilu Jaguar I-Pace.
  • V Arizoně Fowler testuje systém Tesla Full Self-Driving (FSD) v Modelu Y.
  • V Evropě, včetně Velké Británie, zatím není Tesla FSD legálně povolen.
  • Většina evropských vozidel nabízí pouze úroveň 2 autonomie (např. asistence při udržování v jízdním pruhu a regulaci rychlosti).

Podrobnosti

Fowlerův článek spojuje osobní příběh se širším technologickým kontextem. Zatímco jeho otec musel definitivně ukončit řízení, v USA už autonomní vozidla poskytují alternativu pro ty, kdo již nejsou schopni řídit. Waymo, společnost původně vzniklá jako projekt Google, provozuje ve městech jako Los Angeles a Phoenix flotilu plně autonomních vozidel bez řidiče. Uživatelé si vozidlo rezervují přes aplikaci, jsou osloveni jménem na displeji a mohou si vybrat hudbu – vše bez lidského zásahu.

Naopak v Evropě jsou technologie autonomního řízení stále omezené. I když mnoho vozidel nabízí asistenční systémy úrovně 2 (podle klasifikace SAE), řidič musí neustále držet ruce na volantu a být připraven k okamžitému zásahu. Tesla FSD, který Fowler testuje v Arizoně, přesto není plně autonomní – jde o pokročilý systém asistence, který stále vyžaduje dohled řidiče, i když v praxi umožňuje delší pasivní jízdu.

Proč je to důležité

Tento příspěvek ilustruje klíčový sociální dopad autonomních vozidel: udržení mobility pro starší nebo postižené občany. Zároveň však ukazuje rozdíl mezi regulací a nasazením těchto technologií v USA a Evropě. Zatímco v USA jsou autonomní taxi již součástí městské dopravy, Evropa zůstává v pozici opatrného pozorovatele. To může mít dlouhodobé důsledky pro přístupnost, dopravní infrastrukturu i konkurenceschopnost evropského automobilového průmyslu.


Číst původní článek

Zdroj: 📰 The-independent.com

Číst původní článek
Původní název: What it’s like to hand over the wheel to a self-driving car – and what it means for the future of motoring