Souhrn
Hollandská technologická investiční společnost Prosus v pondělí oznámila téměř dvojnásobný nárůst upraveného zisku za prvních šest měsíců roku. Růst byl poháněn výkonností jejích e-commerce a digitálních služeb, zejména brazilské potravinářské platformy iFood a globálního inzerátového webu OLX.
Klíčové body
- Upravený EBITDA vzrostl z 213 milionů dolarů na 423 milionů dolarů.
- Tržby stouply o 22 % na 3,6 miliardy dolarů.
- Prosus pokračuje v transformaci z pasivního investora na aktivního provozovatele e-commerce aktiv.
- Společnost potvrzuje své roční cíle a plánuje další akvizice v Evropě i Asii.
Podrobnosti
Prosus, většinově vlastněný jihoafrickou společností Naspers a největším akcionářem čínského technologického gigantu Tencent, systematicky přechází z role pasivního držitele akcií na aktivního manažera svých digitálních aktiv. V první polovině roku přispěly k růstu zejména platformy iFood (doručování jídel v Latinské Americe) a OLX (inzerce použitých zboží v různých regionech světa). V Evropě Prosus integruje akvizici Just Eat Takeaway za 4,1 miliardy eur a v září oznámil nákup francouzského inzerátového webu La Centrale za 1,3 miliardy dolarů. V listopadu se objevily informace o jeho zájmu o německý tržiště s ojetými auty Mobile.de. V Indii pak Prosus investoval 350 milionů dolarů do služby sdílení jízd Rapido a 146 milionů dolarů do online cestovní agentury Ixigo.
Proč je to důležité
Tento vývoj ukazuje strategický posun velkých technologických investorů směrem k aktivnímu řízení firem, nikoli pouze k držení akcií. Prosus se snaží vytvořit integrovaný e-commerce ekosystém s globálním dosahem, což může ovlivnit konkurenční prostředí v digitálních službách, zejména v rychle rostoucích trzích jako Indie nebo Latinská Amerika. Zároveň to signalizuje, že i tradiční investiční holdingy reagují na tlak akcionářů na vyšší návratnost prostřednictvím operativního zapojení a nejen pasivního vlastnictví.
Zdroj: 📰 CNA
|