📰 Yale.edu

Kritické počítačství: Porozumění sociálním a humanitním rozměrům technologie

Kritické počítačství: Porozumění sociálním a humanitním rozměrům technologie

Souhrn

Na Yale University vznikl nový bakalářský kurz „Topics in Critical Computing“, který propojuje technické a humanitní přístupy k počítačovým technologiím. Studenti navštívili výpočetní centrum MGHPCC, aby pochopili fyzickou realitu za AI a cloudovými službami.

Klíčové body

  • Kurz je společným počinem fakulty počítačových věd a amerických studií na Yale.
  • Studenti získávají přímý pohled na infrastrukturu high-performance computing (HPC), včetně chlazení, spotřeby energie a fyzického uspořádání serverů.
  • Cílem je rozvinout kritické myšlení o sociálních, ekologických a politických dopadech technologií.
  • Kurz je předzvěstí certifikátového programu, který má být spuštěn příští podzim.
  • Studenti jako Elizabeth Schaefer (CS + humanitní vědy) zdůrazňují, že „virtuální“ práce v AI má konkrétní fyzickou a energetickou stopu.

Podrobnosti

Kurz „Topics in Critical Computing“ vede Theodore Kim z Fakulty strojírenství a aplikovaných věd a Julián Posada z Fakulty umění a věd. Studenti nejen studují teoretické aspekty, ale i navštěvují reálná technologická zařízení, jako je Massachusetts Green High Performance Computing Center (MGHPCC) – společné výpočetní centrum několika univerzit, včetně Yale. Během exkurze viděli chladicí systémy, rozvody optických kabelů a řady serverových skříní, které generují tolik tepla, že je nutné je chladit průmyslovými jednotkami. Pro výzkumníky z Yale NLP Lab, kteří využívají tyto výkonné stroje pro trénování jazykových modelů (LLM), je tato návštěva připomínkou, že každý dotaz do AI má za sebou obrovskou energetickou a materiálovou náročnost. Kurz tak překračuje rámec tradičního vzdělávání v IT a klade důraz na odpovědnost, udržitelnost a sociální kontext technologií.

Proč je to důležité

V době, kdy AI a cloudové služby jsou vnímány jako „neviditelné“ a „bezplatné“, je kritické pochopení jejich fyzické a ekologické zátěže zásadní. Tento přístup pomáhá budoucím inženýrům i humanitním vědcům lépe posuzovat dopady technologií na společnost, životní prostředí a demokracii. Propojení technického a humanitního vzdělávání může vést k vyváženějšímu vývoji technologií, které nejsou jen efektivní, ale i eticky udržitelné.


Číst původní článek

Zdroj: 📰 Yale.edu

Číst původní článek
Původní název: ‘Critical computing’: Understanding the social and humanistic dimensions of technology