Souhrn
Volvo Cars ukončilo strategické partnerství s americkou firmou Luminar Technologies a od modelového roku 2026 přestane osazovat své elektromobily EX90 a ES90 lidarovými senzory. Důvodem není selhání technologie, ale nesplnění smluvních závazků dodavatelem, což podle Volva zvyšuje riziko ve výrobním řetězci.
Klíčové body
- Volvo původně plánovalo lidar jako standardní vybavení pro EX90 a ES90.
- V roce 2025 začne výroba verzí bez lidaru kvůli omezené dostupnosti komponent.
- Spolupráce s Luminarem trvala od roku 2020, kdy Volvo investovalo do firmy.
- Lidar od Luminaru byl fyzicky umístěn jako malá koupole v horní části čelního skla.
- Oficiální důvod ukončení spolupráce: nesplnění smluvních povinností ze strany Luminaru.
Podrobnosti
Volvo původně prosazovalo lidar jako klíčovou součást své strategie pro pokročilé asistenční systémy (ADAS) a budoucí autonomní jízdu. V roce 2020 firma oznámila, že bude prvním výrobcem, který nasadí lidar do sériové výroby, a zároveň investovala do Luminaru, aby pomohla vyvinout kompaktní a cenově dostupný senzor. Ten byl následně integrován do modelů EX90 a ES90 jako malá koupole na čelním skle, podobná větracímu otvoru rallyových vozů. Senzor fungoval technicky spolehlivě, ale podle Volva Luminar nedodržel smluvní podmínky týkající se dodávek a spolehlivosti dodavatelského řetězce. V reakci na to Volvo nejprve zavedlo možnost objednat auto bez lidaru již v roce 2025 a nyní zcela od lidaru upouští od modelového roku 2026. Tím se mění i architektura palubních systémů, které musí nyní spoléhat výhradně na kamery, radary a software pro detekci prostředí.
Proč je to důležité
Tento krok signalizuje, že i technologicky pokročilé automobilky mohou ustoupit od drahých senzorů, pokud nejsou dodávky spolehlivé nebo ekonomicky udržitelné. Lidar se stále považuje za klíčový prvek pro plně autonomní vozidla, ale jeho nasazení v sériové výrobě zůstává problematické kvůli cenám, dodavatelským rizikům a konkurenci ze strany kamerových systémů (např. Tesla Vision). Rozhodnutí Volva může ovlivnit i další výrobce, kteří uvažují o podobných řešeních, a posílí tlak na dodavatele senzorů, aby zaručili robustnější dodavatelské řetězce.
Zdroj: 📰 Jalopnik
|