📰 How-To Geek

Nový model Toyoty, který ztrácí více než 80 % své hodnoty během pěti let

Nový model Toyoty, který ztrácí více než 80 % své hodnoty během pěti let

Souhrn

Toyota Mirai, vodíkové vozidlo s palivovými články, ztrácí během pěti let provozu více než 84 % své původní hodnoty. Na rozdíl od většiny modelů značky, které jsou známé výbornou zachovatelností hodnoty, se Mirai řadí mezi nejrychleji odpisovaná auta na trhu.

Klíčové body

  • Toyota Mirai je jedním z mála vodíkových vozidel dostupných v USA.
  • Během prvního roku ztrácí 72 % hodnoty, po pěti letech už 84 %.
  • Rychlý odpis není způsoben technickými vadami, ale nízkou poptávkou a omezenou infrastrukturou pro vodík.
  • Vůz využívá palivový článek, který vyrábí elektřinu z vodíku – jedná se tedy o typ elektromobilu (FCEV).
  • Toyota tradičně dosahuje vysoké reziduální hodnoty, Mirai je výjimkou.

Podrobnosti

Toyota Mirai byl poprvé uveden v roce 2015 jako první sériově vyráběný automobil s vodíkovým pohonem určený pro běžné zákazníky. Využívá technologii palivových článků (fuel cell electric vehicle – FCEV), kde vodík reaguje s kyslíkem a vyrábí elektřinu pro pohon elektromotoru. Výfukem je pouze vodní pára. Přestože technologie je čistá a rychle nabíjecí (plnění nádrže trvá cca 5 minut), trpí zásadními tržními omezeními. Infrastruktura pro doplňování vodíku je extrémně omezená – v USA jsou čerpací stanice k dispozici téměř výhradně v Kalifornii. Díky tomu je Mirai velmi specializovaným vozidlem s minimálním sekundárním trhem. Data z autoritativních zdrojů jako Kelley Blue Book, CarEdge a J.D. Power ukazují, že Mirai ztrácí hodnotu rychleji než jakékoli jiné sériové auto. Tento trend se projevuje i u novější generace modelu z roku 2021, která má lepší dojezd a výkon, ale stále čelí stejným tržním bariérám.

Proč je to důležité

Případ Mirai ilustruje, že i u renomovaných značek jako Toyota není reziduální hodnota automaticky zaručena. Pro kupující, kteří berou v úvahu dlouhodobé náklady vlastnictví, je klíčové rozlišovat mezi technologickou inovací a tržní přijatelností. Zatímco vodíková technologie může mít budoucnost v nákladní dopravě nebo průmyslu, v osobních autech zatím selhává kvůli chybějící infrastruktuře a vysokým nákladům. Mirai tak slouží jako varovný příklad, že „zelená“ technologie nemusí být vždy ekonomicky udržitelná pro běžného spotřebitele.


Číst původní článek

Zdroj: 📰 How-To Geek