Souhrn
Sony naznačuje, že příští generace PlayStation (neoficiálně označovaná jako PS6) bude méně proprietární a více založená na otevřenější, PC‑blízké architektuře vyvíjené společně s AMD. Klíčovou roli mají hrát nové AI technologie, upscaling (FidelityFX Super Resolution 4) a změna přístupu k vývoji napříč platformami.
Klíčové body
- Sony postupně opouští velmi specifické vlastní čipové návrhy a přibližuje PlayStation standardní PC architektuře.
- Spolupráce s AMD v rámci iniciativy „Project Amethyst“ má přinést pokročilý AI upscaling, denoising a efektivnější využití GPU.
- Cíl je, aby vývojáři mohli snáze nasazovat stejné technologie na PC, konzolích i noteboocích.
- Zvažuje se využití machine learningu pro „neural texture compression“ ke snížení nároků na VRAM a optimalizaci výkonu.
- Sony testuje integraci chatbotů a AI asistentů v konzoli, první reakce komunity jsou však spíše skeptické.
Podrobnosti
Sony prostřednictvím hlavního architekta Marka Cernyho signalizuje, že další generace PlayStation bude navržena jinak než dosavadní konzole, které stavěly na silně přizpůsobených čipech. Nový přístup se více blíží PC: standardizovanější architektura, těsnější integrace s technologiemi AMD a důraz na opakovatelnost a přenositelnost technologií napříč zařízeními.
Klíčovým prvkem je integrace plného balíku FidelityFX Super Resolution 4 (FSR 4) od AMD. FSR je sada upscaling technologií, které umožňují renderovat hru v nižším rozlišení a pomocí algoritmů (v novějších verzích podporovaných AI) dopočítat obraz na vyšší rozlišení. Pro hráče to znamená potenciálně vyšší snímkovou frekvenci při zachování nebo zlepšení vizuální kvality. Zmíněné „next-gen upscaling and denoising“ má pomoci i v ray tracing scénách, kde je šum odstraněn inteligentním dopočtem místo hrubé síly.
Dále se mluví o „neural texture compression“, tedy využití machine learningu pro kompresi textur a grafických dat tak, aby zabíraly méně VRAM a šířky pásma bez výrazné ztráty kvality. To může výrobcům umožnit ambicióznější grafiku i na relativně omezeném konzolovém hardware.
Iniciativa „Project Amethyst“ označuje společnou snahu Sony a AMD vyvinout AI a upscaling technologie „napříč zařízeními“. Prakticky to znamená, že nástroje, které vývojář použije pro optimalizaci hry na PS6, mohou být snadno použitelné i na PC a jiných AMD platformách. To snižuje náklady na vývoj, ale zároveň dál stírá rozdíly mezi konzolí a PC.
Sony také experimentuje s AI chatboty integrovanými v konzoli (např. pro podporu hráče, pomoc s herními úkoly nebo správou systému). Dosavadní ukázky však vyvolaly spíše negativní reakce: hráči vnímají tuto funkci jako zbytečnou a rušivou, pokud nepřináší jednoznačnou praktickou hodnotu.
Proč je to důležité
Posun PlayStation směrem k PC architektuře a standardizovaným technologiím má několik dopadů. Pro vývojáře je to zjednodušení: méně proprietárních omezení, snazší portování, možnost vyvíjet jeden technologický stack pro více platforem. To může urychlit vývoj a podpořit širší adopci pokročilých AI funkcí v hrách.
Pro hráče to znamená předvídatelnější výkon, rychlejší a kvalitnější multiplatformní tituly a lepší vizuální kvalitu díky AI upscalingu bez nutnosti dramaticky dražšího hardware. Zároveň se však oslabuje tradiční argument „unikátní konzolové ekosystémy“ – pokud hardware i nástroje konvergují k PC, význam exkluzivit a specifických optimalizací se může postupně snižovat.
Z pohledu průmyslu jde o další krok v trendu, kdy se velcí hráči (Microsoft, Sony) přestávají snažit o zcela uzavřené, odlišné platformy a místo toho stavějí na sdílené AI, GPU a vývojářské infrastruktuře. To zvyšuje tlak na výrobce, aby konkurovali spíše službami, obsahem a kvalitou integrace než samotným hardwarem.
Zdroj: 📰 Gizmodo.com
|