Souhrn
Grafická karta AMD Radeon RX 9070 XT je po osmi měsících od uvedení na trh konečně dostupná za původně avizovanou doporučenou cenu 599 dolarů. Karta byla uvedena 6. března a okamžitě se stala úspěšnou díky poměru výkonu a ceny, AMD však následně překvapilo hráče i recenzenty umělým navýšením cen.
Klíčové body
- Radeon RX 9070 XT byla uvedena 6. března s doporučenou cenou 599 dolarů
- Osm měsíců trvalo, než se karta skutečně prodává za původně avizovanou cenu
- AMD po uvedení překvapilo trh umělým navýšením cen
- Série RX 9070 byla přes cenové problémy úspěšná díky dobrému poměru výkonu a ceny
- Dostupnost za MSRP se týká amerického trhu
Podrobnosti
Série grafických kart AMD Radeon RX 9070 představovala slibný produkt při svém březnovém uvedení. Kombinace výkonu a avizované ceny 599 dolarů pro model XT vzbudila mezi hráči a recenzenty pozorní zájem. Situace se však rychle zkomplikovala, když AMD po uvedení produktu překvapilo trh umělým navýšením cen nad původně oznámenou doporučenou maloobchodní cenu.
Tento krok vyvolal mezi komunitou hráčů rozporuplné reakce. Zatímco karta sama o sobě nabízela solidní výkon ve své třídě, nedostupnost za původně slíbenou cenu frustrovala potenciální kupce. Osm měsíců je v kontextu životního cyklu grafických kart poměrně dlouhá doba - za tuto dobu obvykle přichází na trh nová konkurence nebo se připravují nástupci.
Situace připomína problémy, které trápily trh s grafikami v předchozích letech, kdy nedostatek čipů a vysoká poptávka vedly k výrazným nadhodnoceným cenám. V tomto případě však nešlo o tržní síly, ale o rozhodnutí samotného výrobce.
Dostupnost za MSRP 599 dolarů se zatím týká amerického trhu. Není jasné, zda a kdy se podobná cenová normalizace dotkne i evropských a dalších trhů, kde jsou ceny grafických kart tradičně vyšší kvůli DPH a dalším faktorům.
Proč je to důležité
Případ RX 9070 XT ilustruje pokračující napětí na trhu s grafikami mezi výrobci a spotřebiteli. Doporučené maloobchodní ceny (MSRP) ztratily v posledních letech na významu, když se staly spíše marketingovým nástrojem než skutečnou cenovou hladinou. Pro spotřebitele to znamená nutnost pečlivě sledovat skutečné prodejní ceny a nekupovat impulzivně při uvedení nových produktů. Osmiměsíční čekání na dosažení MSRP také ukazuje, že trpělivost se může vyplatit i v segmentu, kde technologie rychle zastarávají.
Zdroj: 📰 Videocardz.com
|