📰 Gizmodo.com

Fanoušci značky Nothing se cítí zrazeni kvůli reklamám v systému a chystanému levnému telefonu

Fanoušci značky Nothing se cítí zrazeni kvůli reklamám v systému a chystanému levnému telefonu

Souhrn

Britská technologická firma Nothing, známá svými průhlednými sluchátky a telefony se svítícími LED diodami, oznámila příchod levného modelu Phone 3a Lite na 29. října 2025. Současně však čelí vlně kritiky od uživatelů kvůli implementaci reklam a předinstalovaných aplikací do nové verze operačního systému Nothing OS 4.0, což mnohí vnímají jako zradu původních hodnot značky.

Klíčové body

  • Nothing Phone 3a Lite bude představen 29. října 2025 v 13:00 GMT jako cenově dostupnější varianta loňských modelů 3a a 3a Pro
  • V beta verzi Nothing OS 4.0 se objevila funkce “Lock Glimpse”, která zobrazuje na zamykací obrazovce rotující tapety s odkazy na reklamní články
  • Původní modely Phone 3a a 3a Pro byly uvedeny za ceny kolem 380 a 460 dolarů, nová Lite verze by měla být ještě levnější
  • Společnost změny v systému nijak neskrývá, naopak je otevřeně komunikuje prostřednictvím svých zakladatelů
  • Uživatelská komunita označuje tento krok za “zradu” a kritizuje přidání reklam do systému, který byl prezentován jako čistý a minimalistický

Podrobnosti

Nothing, startup založený Carlem Peiem (bývalým spoluzakladatelem OnePlus), si vybudoval reputaci díky designově odlišným produktům s průhlednými prvky a charakteristickým LED podsvícením nazývaným “Glyph”. Společnost se dosud prezentovala jako alternativa k přebujelým systémům plným předinstalovaného softwaru.

Z třísekundového teaseru zveřejněného na platformě X je vidět spodní část telefonu Phone 3a Lite s blikající LED diodou v pravém dolním rohu, což naznačuje přítomnost zjednodušené verze systému Glyph. Technické specifikace zatím nebyly zveřejněny, ale název “Lite” jasně indikuje zaměření na rozpočtově orientované zákazníky.

Větší kontroverzi však vyvolává objevení funkce “Lock Glimpse” v beta verzi Nothing OS 4.0. Tato funkce cyklicky mění tapety na zamykací obrazovce a obsahuje odkazy na články, které uživatelé vnímají jako reklamy. Akis Evangelis, spoluzakladatel společnosti a nově jmenovaný prezident pro indický region, změny otevřeně komunikoval, což však situaci spíše zhoršilo.

Uživatelé na sociálních sítích a diskusních fórech jako Reddit vyjadřují zklamání. Kritizují především rozpor mezi původním marketingovým positioningem značky, která se prezentovala jako “čistá” alternativa k systémům přeplněným bloatwarem, a aktuálním směřováním k monetizaci prostřednictvím reklam. Jeden z uživatelů na platformě X přímo zpochybňuje smysl přidání reklam do “softwaru zaměřeného na čisté uživatelské rozhraní”.

Proč je to důležité

Tento případ ilustruje rostoucí tlak na menší technologické firmy, které hledají cesty k dlouhodobé udržitelnosti a ziskovosti. Nothing se ocitá v obtížné pozici – na jedné straně potřebuje generovat příjmy a expandovat (zejména na lukrativním indickém trhu), na druhé straně riskuje odcizení své věrné uživatelské základny, která značku podporovala právě kvůli jejímu odlišnému přístupu.

Situace připomína podobné kontroverze u jiných výrobců, kteří postupně ustupovali od svých původních hodnot. Přidávání reklam do operačního systému je citlivé téma, které může výrazně ovlivnit uživatelskou zkušenost a vnímání značky. Bude zajímavé sledovat, zda Nothing na kritiku zareaguje úpravou své strategie, nebo zda se rozhodne pokračovat v nastoupeném směru a riskovat ztrátu části své komunity.


Číst původní článek

Zdroj: 📰 Gizmodo.com