Édouard Manet - Bar ve Folies-Bergère (1882)

Édouard Manet je jedním z nejvýznamnějších francouzských malířů 19. století, který propojil realismus s impresionismem. Bar ve Folies-Bergère je jeho poslední velké dílo a zároveň vrchol jeho kontroverzního a jedinečného přístupu k malbě. Plete se vám s Claudem Monetem? Nejste sami, oba se znali od 60. let 19. století. Manet byl jakousi mentorskou postavou pro mladší impresionisty včetně Moneta. Jejich podobná jména často způsobovala zmatky a ani jednoho z nich netěšilo!

🖼️ Kde dílo vidět

Obraz je součástí sbírky Courtauld Gallery v Londýně, kde můžete zažít jeho působivou atmosféru naživo.

Edouard Manet

  • 🗓️ Narozen 1832, zemřel 1883
  • 🏫 Studoval díla starých mistrů jako Diego Velázquez a Francisco Goya
  • 🎭 Proslul kontroverzními díly Snídaně v trávě (1863) a Olympia (1863), která byla odmítnuta na Salon prestižní Académie des Beaux-Arts
  • 👥 Ačkoli byl spjat s impresionisty, zůstal věrný svému vlastnímu stylu a nikdy se plně nepřipojil k jednomu hnutí

Bar ve Folies-Bergère

🎨 O obraze Bar ve Folies-Bergère

  • zachycuje barmanku jménem Suzon, která skutečně pracovala v legendárním pařížském kabaretu Folies-Bergère v 80. letech 19. století
  • Manet mistrně kombinuje realistické detaily (každá láhev alkoholu má vlastní etiketu, jedna z nich je identifikována jako Bass Pale Ale z roku 1777) s expresivními tahy štětcem
  • v levém horním rohu jsou vidět nohy trapézové artistky, což naznačuje pestrý program kabaretu
  • za barmankou se rozprostírá velký dav návštěvníků – jde však o odraz v zrcadle, což vytváří fascinující prostorovou záhadu
  • mísa pomerančů vedle barmanky naznačuje, že mohla být také sexuální pracovnicí – téma, které Maneta proslavilo již o dvacet let dříve v obraze Olympia

Pár detailů k obrazu

  • 🖋️ Styl: Manet používá expresivní tahy štětcem a pečlivě zachycuje detaily, čímž vytváří styl, který nelze zařadit ani k realismu, ani k impresionismu
  • 🪞 Zkreslená perspektiva: Největší kontroverze díla spočívá v “chybné” perspektivě zrcadla – odraz barmanky a gentleman před ní se neshodují. Dnes historici věří, že šlo o záměr, který ukazuje dvojí zkušenost barmanky: odtažitou v jednom pohledu, pozorně nakloněnou ve druhém
  • 🎭 Inspirace: Zrcadlo je pravděpodobně narážkou na Velázquezovo mistrovské dílo Las Meninas, které Maneta silně ovlivnilo
  • 🌃 Nálada: Dílo zachycuje glamour, vzrušení i izolaci společenských prostředí Paříže konce 19. století
  • Dvojí život: Kompozice může naznačovat dualitu postavy jako barmanky a sexuální pracovnice

Historický kontext

V době svého odhalení byl obraz okamžitě kritizován za svou zarážející perspektivu. Manetovi současníci ho obviňovali z chyby, dnes však vidíme záměrnou uměleckou volbu, která nabízí více než jeden okamžik uvnitř Folies-Bergère.

Srovnání s dalšími umělci

Pokud bych měl Manetův přístup k někomu přirovnat:

  • 🖌️👑🪞 Diego Velázquez – Manetova největší inspirace, zejména v použití zrcadel a složité perspektivy (Las Meninas)
  • 🎨🖤⚡ Francisco Goya – Expresivní tahy štětcem a práce s barvou
  • 🌊🎭🌅 Impresionisté (Monet, Renoir) – Ačkoli s nimi byl spjat, Manet si udržel vlastní styl a nikdy plně nepřijal jejich techniku
  • 👤💃🎭 Gustave Courbet – Realistické zachycení současného života, zájem o kontroverzní témata
  • 🏛️🎨✨ Modernisté 20. století – Manet je často považován za “otce moderního umění” pro svůj radikální přístup a odmítání tradičních akademických hodnot

Jak se vám líbí tento článek?

Chcete tyto články emailem?

Twitter, Facebook, Opravit 📃

Zkopírováno do schránky!