📰 ABC News

Co vědět o modernizaci řízení letového provozu a firmě, kterou FAA najala

Co vědět o modernizaci řízení letového provozu a firmě, kterou FAA najala

Souhrn

Americká vláda zadala firmě Peraton dohled nad modernizací systému řízení letového provozu, který je dlouhodobě zastaralý a způsobil řadu problémů včetně výpadků radaru a leteckých nehod. Tento projekt s rozpočtem 31,5 miliardy dolarů má být dokončen do tří let, před koncem mandátu prezidenta Trumpa. Peraton byla vybrána před zkušenější firmou Parsons díky slibovanému inovativnímu přístupu.

Klíčové body

  • Firma Peraton, specializující se na IT řešení pro vládní a obranné sektory, získala kontrakt navzdory minimálním zkušenostem s FAA.
  • Kongres schválil 12,5 miliardy dolarů jako zálohu po opakovaných technických selháních, včetně výpadků radaru u letiště Newark Liberty International.
  • Projekt navazuje na neúspěšný program NextGen, který od začátku tisíciletí nesplnil očekávané výkonnostní cíle.
  • Celkový odhadovaný náklad 31,5 miliardy dolarů, z toho zbývá financovat asi 20 miliard.
  • Cílový termín dokončení: tři roky, aby byl systém modernizován do konce roku 2028.

Podrobnosti

Americký ministr dopravy Sean Duffy oznámil výběr Peraton 5. prosince 2025. Firma Peraton, vzniklá sloučením několika IT podniků zaměřených na kybernetickou bezpečnost, datová centra a systémy pro řízení krizí (C4ISR), má v portfoliu především zakázky pro ministerstvo obrany a tajné služby. Přesto její zkušenosti s FAA jsou minimální, což vyvolává otázky ohledně rizik spojených s takovým velkým projektem. Naopak Parsons Corporation, která prohrála tendr, má dlouholetou historii kontraktů s FAA na údržbu a vývoj leteckých systémů.

Modernizace přichází po sérii incidentů, které odhalily slabiny současného systému. Na začátku roku 2025 došlo k největší letecké katastrofě v USA za poslední roky: střet letadla s armádním vrtulníkem nad Washingtonem D.C., při kterém zemřelo 67 lidí. Dále dvakrát selhal radar pro řízení letového provozu kolem letiště Newark Liberty International, což vedlo k chaosu v provozu. Tyto události přiměly Kongres k okamžitému schválení 12,5 miliardy dolarů jako první tranše financí. Duffy odhaduje, že pro dokončení bude potřeba dalších 20 miliard.

Předchozí iniciativa NextGen, spuštěná krátce po roce 2000, měla přinést satelitní navigaci, lepší predikci letových drah a snížení palivové spotřeby, ale po dvou desetiletích nedosáhla plánovaných úspor ani spolehlivosti. Nový projekt staví na agresivnějším časovém plánu a slibuje státní úroveň technologie, která zahrnuje pravděpodobně pokročilé radary, AI pro predikci kolizí a cloudové platformy pro zpracování dat z letadel. Peraton má tyto systémy integrovat tak, aby minimalizovaly lidské chyby a zvyšovaly kapacitu vzdušného prostoru.

Proč je to důležité

Tento projekt ovlivní bezpečnost milionů pasažérů a efektivitu letecké dopravy v USA, kde zastaralé systémy brzdí růst provozu a zvyšují rizika. V širším kontextu IT infrastruktury ukazuje na výzvy velkých vládních zakázek: volba méně zkušené firmy může urychlit inovace, ale zvyšuje riziko zpoždění nebo selhání, jako u NextGen. Pro průmysl to znamená příležitost pro subdodavatele v oblastech AI a datového zpracování, zatímco cestující mohou očekávat méně zpoždění a vyšší bezpečnost, pokud se projekt podaří. Kritici však upozorňují, že ambiciózní tříletý termín je nereálný bez dostatečného testování.


Číst původní článek

Zdroj: 📰 ABC News