Souhrn
Čínská společnost HiNa, založená v roce 2017 a zaměřená na sodíkové baterie, rychle pokročila od laboratoře k gigafabrikám a nasazení v reálných aplikacích, jako jsou elektromobily JAC a úložiště energie. Tento vývoj donutí konkurenty jako BYD a CATL k investicím do stejné technologie. V roce 2025 Čína produkovala 1122 GWh baterií pro elektromobily, z čehož CATL a BYD přispěly 811,7 GWh.
Klíčové body
- HiNa spustila továrnu v měřítku GWh v listopadu 2022 a dodala baterie pro největší sodíkové úložiště energie o kapacitě 100 MWh v červenci 2024.
- BYD zahájila stavbu 30 GWh továrny na sodíkové baterie v lednu 2024 a uvedla produkt MC Cube-SIB pro úložiště energie s náklady pod 0,03 USD/kWh.
- CATL představila v roce 2021 první generaci sodíkových baterií s hustotou 160 Wh/kg, nyní novou Naxtra s 175 Wh/kg, 10 000 cykly a provozem od -40 °C do 70 °C.
- Sodíkové baterie slibují nižší náklady díky hojnému sodíku, lepší bezpečnost a širší teplotní rozsah oproti lithiovým.
- Čína dominuje trhu s bateriemi pro elektromobily s růstem 44 % oproti předchozímu roku.
Podrobnosti
Článek zdůrazňuje rychlost vývoje sodíkových baterií v Číně, kde malá pekingká firma HiNa překonává očekávání. Založená v roce 2017 se HiNa soustředila na sodium-ion batteries (SIB), které používají sodík místo lithia. Tyto baterie mají nižší energetickou hustotu (okolo 160–175 Wh/kg oproti 250+ Wh/kg u lithiových), ale vynahrazují to nižší cenou, lepší bezpečností při přehřátí a odolností v extrémních teplotách. HiNa dodala SIB do elektromobilu JAC Sehol E10X a do utility storage, včetně světově největšího systému 100 MWh v Nanningu v provincii Hubei v červenci 2024 – první fáze plánovaného 200 MWh projektu.
Tento úspěch vyvolal reakci u gigantů. BYD, známý především LFP a NMC bateriemi pro své elektromobily, zahájil v lednu 2024 stavbu 30 GWh továrny na SIB. Jejich MC Cube-SIB je kontejnerové úložiště energie pro sítě, které podle BYD snižuje náklady pod 0,03 USD/kWh oproti systémům HiNa. CATL, líder v LFP technologiích, uvedl první SIB v roce 2021 s 160 Wh/kg. Koncem roku 2025 oznámil Naxtra s vylepšenými parametry: 175 Wh/kg, 10 000 nabíjecích cyklů, provoz od -40 °C do 70 °C a 90% zachování kapacity. Tyto baterie jsou vhodné pro elektromobily v chladném klimatu a statická úložiště, kde hustota hraje menší roli než cena a životnost.
Celkový kontext ukazuje čínskou dominanci: od ledna do září 2025 vyrobila Čína 1122 GWh baterí pro EV, růst o 44 % oproti roku 2024. CATL a BYD tvoří přes 50 % globálního trhu, ale HiNa demonstruje, jak specializace na alternativní chemie urychluje inovace. Globálně se SIB vyvíjejí roky, ale Čína dosáhla komercializace v měřítku GWh za pět let od založení HiNa.
Proč je to důležité
Tento pokrok v sodíkových bateriích řeší klíčové limity současných lithiových technologií: nedostatek lithia, vysoké ceny a rizika požáru. Sodík je hojný a levný, což umožní levnější elektromobily a úložiště energie pro obnovitelné zdroje. Pro průmysl znamená snížení závislosti na drahých surovinách a rychlejší expanzi EV v rozvojových zemích. V širším ekosystému urychluje přechod k uhlíkové neutralitě, kde úložiště jako 100 MWh systém stabilizují sítě. Z dlouhodobého hlediska může Čína posílit svou převahu v energetice, zatímco Západ musí dohnat v komercializaci. Nicméně hustota energie zůstává výzvou pro dlouhý dojezd EV, takže SIB doplní spíše než nahradí Li-ion.
Zdroj: 📰 CleanTechnica
|