Souhrn
Nizozemská automobilka DAF uvedla v roce 1959 do výroby model 600, který se stal prvním sériově vyráběným automobilem s plynule variabilní převodovkou (CVT). Systém nazvaný “Variomatic” používal řemenový pohon s proměnlivými průměry řemenic, což umožňovalo teoreticky nekonečný počet převodových poměrů a výrazně lepší spotřebu paliva.
Klíčové body
- DAF 600 byl první automobil na světě s převodovkou CVT, která vstoupila do výroby v roce 1959
- Systém Variomatic využíval řemen spojující klikový hřídel motoru s hnací hřídelí přes speciální řemenice s proměnlivým průměrem
- Motor měl objem pouhých 0,59 litru se dvěma válci a výkonem 22 koní
- Nizozemská firma DAF byla založena bratry Hubertem a Willemem van Doorne v roce 1928, původně vyráběla nákladní automobily
- Model 600 debutoval na Amsterdam International Motor Show v roce 1958 po boku ikon jako Ford Thunderbird nebo BMW 507
Podrobnosti
Převodovka CVT funguje na odlišném principu než klasické manuální či automatické převodovky s fyzickými ozubenými koly. Místo pevně daných převodových stupňů využívá řemen procházející systémem řemenic, jejichž průměr lze plynule měnit. Změnou průměru řemenic se mění převodový poměr mezi klikovým hřídelem motoru a hnací hřídelí.
Zatímco klasická pětistupňová převodovka nabízí pouze pět pevných převodových poměrů, CVT může teoreticky vytvořit nekonečné množství poměrů díky plynulé změně průměrů řemenic. Hlavní výhodou je, že motor může běžet při optimálních otáčkách, zatímco převodovka přizpůsobuje převodový poměr aktuálním jízdním podmínkám. U klasických převodovek musí naopak motor měnit otáčky podle potřeb jednotlivých rychlostních stupňů.
Výsledkem je výrazně lepší spotřeba paliva, což byl v poválečné Evropě klíčový argument. DAF 600 s jeho skromným dvouválcovým motorem o objemu 590 cm³ a výkonu pouhých 22 koní představoval praktické řešení pro běžnou dopravu.
Firma DAF, původně zaměřená na výrobu přívěsů a později nákladních vozidel, realizovala s modelem 600 dlouholetý sen zakladatelů van Doornových o výrobě osobních automobilů. První prototyp byl představen v roce 1958 na amsterdamském autosalonu.
Proč je to důležité
Převodovky CVT se dnes běžně používají v mnoha moderních automobilech, zejména v hybridních vozidlech a modelech zaměřených na úspornost. Výrobci jako Toyota, Nissan, Honda či Subaru je standardně nabízejí ve svých modelech. Princip, který DAF zavedl před více než 60 lety, se stal základem pro současné pokročilé systémy plynulé variace převodů, které přispívají k lepší spotřebě a nižším emisím. Nizozemský DAF 600 tak představuje důležitý milník v historii automobilového průmyslu, který předběhl svou dobu a ukázal cestu k efektivnějšímu využití energie spalovacích motorů.
Zdroj: 📰 Jalopnik
|