Souhrn
E-methanol, syntetické palivo vyráběné z obnovitelné elektřiny, oxidu uhličitého a vodíku, zaznamenává v roce 2024 výrazný růst zájmu ze strany průmyslu i politiky. Přestože globální klimatická akce čelí zpomalení – například některé ropné společnosti stahují své klimatické cíle – e-methanol se ukazuje jako realistická alternativa pro odvětví, která nelze snadno elektrifikovat.
Klíčové body
- E-methanol je vyráběn z CO₂ (zachyceného z průmyslových zdrojů nebo přímo ze vzduchu) a „zeleného“ vodíku pomocí elektrolýzy na bázi obnovitelné energie.
- Hlavními zákazníky jsou nyní námořní dopravci, kteří hledají alternativy k těžkým palivům v souladu s přísnějšími emisními normami Mezinárodní námořní organizace (IMO).
- Významné projekty vznikají v Chile, Skandinávii a Blízkém východě, kde jsou nízké náklady na obnovitelnou energii.
- Cena e-methanolu stále převyšuje konvenční paliva, ale klesá díky škálování výroby a podpoře ze strany EU a USA.
- Chemický průmysl ho využívá jako uhlíkově neutrální surovinu pro výrobu plastů a jiných chemikálií.
Podrobnosti
E-methanol není novinkou, ale jeho hospodářská a technologická zralost v roce 2024 umožňuje první komerční nasazení v reálném měřítku. Například dánská společnost Maersk objednala více než 25 lodí poháněných e-methanolem, které mají být nasazeny do provozu do roku 2025. Výroba e-methanolu vyžaduje stabilní a levný zdroj obnovitelné energie – ideálně solární nebo větrnou – a zařízení pro zachytávání CO₂. V Chile probíhá výstavba jednoho z největších světových projektů výroby e-methanolu s kapacitou 550 000 tun ročně, financovaného konsorciem vedeným společností HIF Global. Podobné iniciativy se objevují v Norsku (společnost Elyse) a v Saúdské Arábii (NEOM). EU podporuje e-paliva prostřednictvím programu ReFuelEU Maritime, který stanovuje povinné cíle pro podíl uhlíkově neutrálních paliv v námořní dopravě od roku 2025.
Proč je to důležité
E-methanol představuje jednu z mála technologicky zralých cest, jak dekarbonizovat tzv. „těžké“ sektory, které nelze snadno převést na baterie nebo přímou elektrifikaci. Na rozdíl od čistého vodíku je e-methanol kapalný za běžných podmínek, což usnadňuje jeho skladování, dopravu a využití v existující infrastruktuře. I když jeho energetická účinnost je nižší než u přímého použití elektřiny, jeho role v uhlíkově neutrální budoucnosti je nezbytná – zejména pro globální námořní dopravu, která odpovídá za přibližně 3 % globálních emisí CO₂.
Zdroj: 📰 OilPrice.com