← Zpět na Tech News
Tento článek je z archivu. Byl publikován 10.11.2025.
📰 Gizmodo.com

PS6 se přiblíží PC: otevřenější architektura, AI a konec exkluzivity v tradičním smyslu

PS6 se přiblíží PC: otevřenější architektura, AI a konec exkluzivity v tradičním smyslu

Souhrn

Sony připravuje novou generaci PlayStation (zatím neoficiálně označovanou jako PS6), která se má dále přiblížit PC architektuře a využít nové AI technologie vyvíjené s AMD. Místo proprietárních řešení má jít o otevřenější platformu, která usnadní vývoj napříč PC, konzolemi a dalšími zařízeními a může změnit význam konzolových exkluzivit.

Klíčové body

  • Přechod od silně proprietárních čipů k architektuře více sladěné s PC.
  • Spolupráce s AMD v rámci iniciativy „Project Amethyst“ na AI a upscaling technologiích.
  • Integrace FidelityFX Super Resolution 4 a redesign GPU se zaměřením na efektivitu a výkon.
  • Využití AI pro upscaling, denoising, neural texture compression a potenciálně i systémové chatboty.
  • Posun k multiplatformním technologiím může oslabit tradiční pojetí exkluzivních titulů.

Podrobnosti

Z vyjádření hlavního architekta PlayStation Marka Cernyho a vedení AMD je zřejmé, že příští generace PlayStation se odkloní od klasického modelu uzavřené konzole s unikátními, těžko přenositelnými technologiemi. Cílem je architektura, která je blíže běžnému PC, což znamená standardizovanější prostředí pro vývojáře. Ti budou moci navrhovat herní technologie a enginy s jistotou, že stejné principy fungují na desktopových PC, noteboocích i konzolích, bez nutnosti zvláštních proprietárních optimalizací pro jednu platformu.

Klíčovým prvkem je spolupráce se společností AMD (výrobce CPU a GPU, dlouhodobý partner Sony i Microsoftu), v rámci iniciativy označované jako „Project Amethyst“. Tato iniciativa má přinést nové metody upscalingu obrazu, potlačování šumu a efektivnější využití výkonu pomocí AI. Sony cílí na plnou integraci FidelityFX Super Resolution 4 (FSR4), což je technologie pro zvýšení rozlišení a kvality obrazu z nižšího vstupního rozlišení. Prakticky to znamená, že konzole může renderovat scénu v nižším rozlišení a pomocí AI ji dopočítat na vyšší kvalitu, čímž se zvyšuje plynulost a efektivita bez nutnosti hrubé síly v surovém výkonu GPU.

Dalším směrem je využití AI pro tzv. neural texture compression, tedy kompresi textur pomocí neuronových sítí. Tím lze snížit nároky na VRAM a úložiště při zachování vizuální kvality, což je podstatné pro náročné moderní hry a otevřené světy. Zmiňovány jsou i „next-gen upscaling a denoising“ techniky, které budou primárně na úrovni enginů a grafického řetězce, takže typický uživatel je vnímá jako kvalitnější obraz a stabilnější snímkovou frekvenci, nikoliv jako viditelné „AI funkce“.

Součástí vize jsou i AI asistenti a chatboty integrované přímo v konzoli pro podporu hráčů (návody, tipy, systémová asistence). Dosavadní ukázky těchto funkcí působily spíše nevýrazně, což potvrzuje, že Sony bude muset prokázat, že nejde jen o marketing, ale o nástroj, který reálně pomáhá hráčům a vývojářům.

Proč je to důležité

Posun k architektuře bližší PC a standardizovaným technologiím má několik důsledků:

Pro hráče: - Stabilnější a konzistentnější kvalita napříč platformami, rychlejší porty a méně technických kompromisů. - Možný ústup od „tvrdých“ exkluzivit postavených na unikátním hardwaru; větší část diferenciace se přesune do obsahu, služeb a ekosystému. - Vyšší efektivita a kvalita obrazu díky AI upscalingu a bedrejné práci s pamětí může prodloužit životní cyklus konzole.

Pro herní průmysl: - Vývojáři získají předvídatelnější a sjednocenější prostředí, což snižuje náklady na optimalizaci a podporuje multiplatformní vydání. - AMD posiluje pozici klíčového dodavatele pro herní hardware a AI technologie, což dále sjednocuje ekosystém PC a konzolí. - Otevřenější přístup a používání stejných AI a grafických technologií napříč zařízeními může urychlit adopci nových standardů (upscaling, denoising, komprese textur) a omezit fragmentaci.

Celkově nejde o revoluci ve smyslu radikálně nové kategorie zařízení, ale o systematický posun, který stírá hranici mezi konzolí a PC a činí z příští generace PlayStation součást širšího, do značné míry unifikovaného herního a AI ekosystému.


Číst původní článek

Zdroj: 📰 Gizmodo.com

© 2025 Marigold.cz