← Zpět na Tech News
Tento článek je z archivu. Byl publikován 08.11.2025.
🔬 Ars Technica

Blue Origin nabízí zrychlení návratu USA na Měsíc a upravuje architekturu lunárních landerů

Blue Origin nabízí zrychlení návratu USA na Měsíc a upravuje architekturu lunárních landerů

Souhrn

Blue Origin, kosmická společnost založená Jeffem Bezosem, signalizuje ochotu výrazně urychlit svůj příspěvek k programu Artemis s cílem pomoci NASA dostat americké astronauty na Měsíc dříve, než se očekává podle současného plánu. CEO Dave Limp potvrzuje, že firma již předložila NASA návrhy na zrychlenou architekturu lunárních landerů, které mají být realističtější než dosavadní scénář přistání kolem roku 2027.

Klíčové body

  • Blue Origin aktivně reaguje na snahu NASA zrychlit pilotované přistání v rámci programu Artemis.
  • Firma navrhuje upravenou architekturu s využitím více verzí nákladního landeru Mk.1 a jeho modifikace Mk.1.5.
  • NASA znovu otevírá soutěž na lunární lander kvůli obavám, že Čína může dosáhnout pilotovaného přistání dříve než USA.
  • Dosavadní plány opírající se o SpaceX Starship a velký lander Blue Origin Mk.2 jsou v aktuálním harmonogramu obtížně realizovatelné.
  • New Glenn, těžká nosná raketa Blue Origin, startuje s misí ESCAPADE pro NASA a je klíčovou součástí budoucí lunární infrastruktury.

Podrobnosti

Podstatou novinky je změna strategického naladění Blue Origin: z firmy, která byla dlouhodobě kritizována za pomalý postup, se nyní snaží vystupovat jako pružný a spolehlivý partner schopný urychlit návrat USA na Měsíc. Šéf společnosti Dave Limp v rozhovoru pro Ars Technica uvedl, že Blue Origin „udělá maximum“ pro zkrácení časového plánu NASA, zejména v reakci na nedávný krok agentury znovu otevřít soutěž na lunární lander. Důvodem je rostoucí riziko, že Čína díky svým programům a plánům pilotovaného přistání může Spojené státy předběhnout.

NASA má oficiálně jako cíl pilotované přistání v rámci Artemis III kolem roku 2027, avšak tento termín se jeví jako nerealistický při spoléhání na původní architekturu: komplexní varianty SpaceX Starship a velký lander Blue Origin Mk.2 vyžadují rozsáhlé testování, certifikaci a logistiku vícenásobných tankovacích misí. V reakci na to Blue Origin podle informací Ars Technica pracuje na jednodušší a rychleji nasaditelné architektuře založené na nákladním landeru Mk.1 a jeho modifikaci Mk.1.5. Tyto varianty by mohly umožnit dřívější demonstrace zásobování, dopravy nákladu a postupné evoluce k pilotovaným letům, místo jednorázového nástupu příliš komplexního systému.

Současně do hry vstupuje těžká raketa New Glenn, která má sloužit jako nosič pro lunární infrastrukturu i vědecké mise. Její let s misí ESCAPADE pro NASA je praktickým testem schopnosti Blue Origin zajistit spolehlivý přístup na oběžnou dráhu a postupně i k Měsíci. Kombinace modulární architektury landerů, těžké nosné rakety a tlaku NASA na diverzifikaci partnerů má potenciál změnit rozložení sil v komerční kosmonautice.

Proč je to důležité

Tato novinka ukazuje několik zásadních trendů: zaprvé, američtí partneři NASA, zejména Blue Origin a SpaceX, jsou nuceni reagovat na geopolitickou dynamiku a reálnou možnost, že Čína získá symbolické prvenství v novém „měsíčním závodu“. Zadruhé, NASA se odklání od jednostranné závislosti na jednom dodavateli a žádá flexibilnější, modulárnější architektury umožňující postupné kroky místo jednoho rizikového skoku.

Pro průmysl to znamená tlak na rychlejší iteraci, větší důraz na opakovaně použitelné systémy a realističtější integrační plány, které lze technicky i finančně zvládnout. Pro technologie kolem nosných raket, robotiky, autonomních systémů a budoucí in-situ využití měsíčních zdrojů to otevírá prostor pro nové zakázky a aplikace. Z pohledu USA jde nejen o prestiž, ale i o zajištění technické autonomie v oblasti lunární infrastruktury, která bude základem pro další mise k Marsu i pro komerční aktivity na Měsíci.


Číst původní článek

Zdroj: 🔬 Ars Technica

© 2025 Marigold.cz