O krmivosti operátorově a slastných očekávání nejrychlejšího UMTS

T-Mobile dnes oznámil, že štěstěna se usmála na občany této růží obsypané země a sestoupí na nás v podobě „nejrychlejší komerční UMTS sítě na světě“. Abychom byli přesnější – síť podmanivě nazvaná Fast UMTS a dodávaná firmou IP Wireless pojede v nepárovém spektru 3G licence zakoupené za 3,8 mld Kč a ústy tiskové zprávy slibuje průměrnou rychlost 512 Kb/s a maximální sektorovou rychlost 4,75 Mbps.

Než začnou teenageři omdlévat radostí a vyhazovat z ledniček rozjedné plechovky kosteleckých párků, z nichž ještě včera se zavázali vytvořit luxusní broadbandovou přípojku k nejbližšímu wifistickému ápéčku, chtěl bych varovat před přílišným optimismem.

Ponejprv musíme mít na paměti koeficient operátorovy krmivosti. Pravda, u T-Mobile v poslední době klesal – zatímco u GPRS byla udávaná rychlost v tiskových zprávách zhruba 6x vyšší než realita, u EDGE už jsme jen na trojnásobku a protože EDGE není zase tak stará technologie (T-Mobile ji nasadil v listopadu 2004), pohybuje se aktuální koeficient krmivosti T-Mobile někde na čísle 2,5. Z toho můžeme odvodit, že skutečná průměrná rychlost řádně zatížené sítě Fast UMTS bude mírně přes 200 Kb/s. A hned je zřejmo, proč laboratorní testy eurotelecího CDMA hlásané T-Mobilem na tiskové konferenci se pohybují na úrovni 100-150 Kb/s.

Podruhé mějme na paměti, že když se před UMTS dá jakákoliv předpona, automaticky to znamená, že to není UMTS, jen to tak vypadá, aby regulátor neřval. Fast UMTS je časově duplexní UMTS, zkráceně TD-CDMA nebo též UMTS TDD. Drobná, leč podstatná změna, protože normální 3G terminály dnes hojně prodávané žádné TDD UMTS nepodporují a hnedle ani podporovat nebudou, ergo výběr terminálů bude chatrný. Co jsem tak sledoval po konferencích, IP Wireless je umí lépe slibovat, než dodávat a i když se můžeme těšit, že česká zakázka pro něj bude tak atraktivní a že se pochlapí, nevyhnou se těmto malosériovým produktům problémy známé z Eurotel CDMA. Zkrátka, tested on you.

Potřetí, T-Mobile deklaruje důvěryhodnost IP Wireless technologie řadou instalací v mnoha zemích „včetně“ Austrálie, Německa, Litvy, Malajsie, Nového Zélandu, Nigérie, Portugalska, Jižní Afriky, Švédska, Velké Británie a USA. Řada z těchto instalací jsou pouze zkušební provozy, například Austrálií je zřejmě myšlena část Sydney zvaná Belmore s jednou instalovanou základnovou stanicí provozovanou místní dvojkou Optusem. Počet
zákazníků neuveden, ale můžete si být jisti, že většina pražských WiFi bodů jich bude mít více.

Ve skutečnosti stojí za zmínku dvě sítě. Tou první je novozélandský Woosh, který pokrývá metropolitní oblasti zélandu a v únoru 2005 měl přes 10 000 klientů, které nahromadil od roku 2003. Zajímavé je, že Woosh udává, že získal 40% broadband klientů v lokalitách, kde působí. To je NZ taková broadbandová sahara? Asi ano, Woosh zde nabízí jedinou rychlost a to 256 Kb/s s cenami dle FUP politiky.

Tou druhou sítí jsou německá Airdata slibující výhledově pokrýt třicítku metropolitních oblastí v Německu, dnes pokrývá 3 města (Stuttgart, Berlin a Bensberg) jenže počet jejích zákazníků není znám, odhaduje se na cca 15 000 klientů. Použivá se pásmo 2,6 MHz, tedy nikoliv UMTS pásmo.

Zajímavou sítí je i jihoafrický Sentech, kde situaci příliš neznám a nerad bych, abychom si zrovna v Africe museli brát příklad.

Nadějnou sítí je portugalský Clix, dceřinka místního operátora Optimus, který má hodně na háku místního inkumbmenta s jeho postojem k DSL přeprodeji, neboť je to stejný sympaťák, jako náš Telecom. Zatím ovšem
teprve staví a začínají.

Čili síť T-Mobile s předpokládaným konkurenčním počtem zákazníků kolem 20 000 bude největším úspěchem IP Wireless, protože zájem japonského Softbanku o nějakých 13 000 základnových stanic pro pokrytí Japonska nakonec evidentně nevyšel.

Nerad bych navodil dojem, že technologie IP Wireless je šunt. Není, funguje to pěkně, jenže T-Mobile svými tiskovými zprávami vzbuzuje očekávání, která nebude schopen naplnit. Je to rádio, nikoliv kabel. Nemůžeme očekávat sosací ráj, protože toho zatím stále nejsme hodni a bez španělského slovníku jej už asi ani nedosáhneme.

Není náhodou, že se všude ve světě tato technologie porovnává s DSL a opravdu třeba v Německu je nabízena s deklarovanou rychlostí 1024/128 Kb/s. Jenže také s platbou za data nebo za čas online připojení, tedy rozhodně žádný favorit pro sosače a pokud chcete mít fixní cenu bez ohledu na data nebo čas, vyjde vás tahle rychlost na 45 euro, tedy na cca 1450 Kč. A to už není žádná láce ani zaslíbený sosáčský ráj.

Pokud bude T-Mobile chtít udržet rychlost a zároveň solidní cenu, bude muset dříve či později (a spíš dříve, až se do sektoru připojí tak osm-deset lidí) nějak zfupovat, ostříhnout křidélka sosačům, protože z jednoho sektoru na rychlosti necelých 5 Mb/s nemůže rozdávat manu dlouho.

UPStarcom PCMCIA

K té nejrychlejší UMTS síti světa: jsem zvědav, jak tohle tvrzení skousnou kolegové v rakouském T-Mobile, kteří právě nasazují HSDPA a kochají se rychlostí, jakou jim létá. Asi budou překvapeni a snad jim to kvůli pravdivosti českého PR nezarazí…

A na závěr k terminálové podpoře TD-CDMA. IP Wireless na termináléch a implementaci spolupracuje s UTStarcom, který UMTS terminál s podporou TD-CDMA sliboval na první kvartál letošního roku. Zatím nemá nic, jen PCMCIA karty a USB terminály vyráběné pod značkou MovingMedia, teprve před pár dny představil na Supercommu vlastní UMTS terminál, ovšem bez podpory TDCDMA. Takže bych se na velikou terminálovou konvergenci příliš netěšil.

Co bude se sítí v pásmu 872 MHz, na kterou T-Mobile koupil nedávno licenci, zatím není známo. Spouštět se prý bude v půlce roku 2006, což není zrovna nadohled. Snad to nezapadne a T-Mobile to nepojme jen jako blokaci pásma před konkurenty. Zdá se, že v soutěži krásy nebyla rychlost spuštění to nejdůležitější 🙁

A v posledek – proč chce T-Mobile začínat pokrytím Prahy? Nebylo by zajímavější vzít mapu pokrytí ADSL a službu budovat tam, kde ADSL není?

Jak se vám líbil článek?
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (zatím nehodnoceno)
Loading...

29 komentářů

  • …Není náhodou, že se všude ve světě tato technologie porovnává s DSL a opravdu třeba v Německu je nabízena s deklarovanou rychlostí 1024/128 Mb/s…

    Opravdu to má být ona deklarovaná rychlost v Mb/s? 🙂 Takové připojení bych chtěl mít doma také…

  • A těch třicet pokrytýcgh metropolitních oblastí v Německu si Marigold nabrnkal kde? Které to jsou? Není tam chyba v řádu?

    Cvičně jsem to zkusil objednat a na výběr jsem měl 3 (slovy tři) možnosti: Stuttgart, Bensberg a Berlín. A v Berlíně to navíc vypadá jen na Alexanderplatz :-))).

  • Ehm, T-Mobile říkal, že EDGE pojede 150 až 200 kbps. Světe div se, EDGE jede 150 až 200 kbps. Já tu tedy vidím koeficient 1:1. Apropo – někdo tu tvrdil (nebudeme ho jmenovat) – že EDGE pojede maximálně 80 kbps. EDGE ale jede 200 kbps. tadam, tadam, tadam… :oD

  • [2] Nabrnkal je v mapě. Doporučuji si ji prohlédnout (PDF), i když ty kružnice jsou dost orientační. Vtip je v tom, že Airdata sama své služby neprodává, prodává je přes service providery, kteří se dost zle hledají. A ti jsou pouze regionální a udávají jen služby ve svém regionu. Navíc divně regionální, nenašel jsem snad jediného, co by prodával regiony, které by sousedily. Což nic nemění na tom, že těch metropolitních oblastí je opravdu kolem třiceti.

  • [3] já jsem mluvil o průměrné, nikoliv špičkové rychlosti. a tak se i stalo.

  • [5] No ale to já právě taky… Při stažení 500 MB dat (tj. jelo to pár hodin) byla průměrná rychlost s N6230 na dobře pokrytém místě uvnitř budovy (tj. BTSka je na protějším paneláku) 200 kbps u TMO, 198 kbps u Oskara a u ET (tam jsem to měřil uvnitř auta a na 100 MB dat, což neni úplně ideální) 165 kbps.

  • "Než začnou teenageři omdlévat radostí a vyhazovat z ledniček rozjedné plechovky kosteleckých párků, z nichž ještě včera se zavázali vytvořit luxusní broadbandovou přípojku k nejbližšímu wifistickému ápéčku, chtěl bych varovat před přílišným optimismem."

    pekna hlaska 🙂

    Porad s oblibou vzpominam na zakladni podminku stavby plechovkove anteny: parky je treba vylit do zachoda neb jsou radne hnusne. Rozhodne je nezkousejte jist. 🙂


  • Ani ty plusy a mínusy nejsou tak jednoznačné. Každému vyhovuje něco jiného. Já tu třeba mám k dispozici lacinou, nijak neomezovanou kabelovku, ADSL, CDMA, par WiFi poskytovatelů, ale na všudypřítomné GPRS jsem si už zvykl tak, že mne zatím k náhradě nic nepřesvědčilo.

    1. Není to tak dávno, co jste si tu stěžoval, že v některých částech Prahy není ADSL (z Prahy rozhodně nejsem a pražáky mám rád asi jako osinu v prdeli)
    2. V Praze bydlí cca 1.2M lidí. Není potřeba pokrýt ani celou Prahu a ejhle, už máme 10% populace.

  • [6] nezbývá, než ti závidět. Já mám nedávnou zkušenost na Nokia 6230i, BTS daleko cca 11 km, průměrná rychlost 70 Kb/s. ale objem dat jsem nesledoval, desítky mega ovšem jistě.

  • [9] Hele, a zkoušel si třeba takové EV-DO v místě, kde je odstup signál-šum nula nula nic? Jinými slovy tím chci říct, že z testů na jednom místě nelze usuzovat nic o technologii jako takové nehledě na to, že vůbec není jisté, že tam EDGE bylo k dispozici a že si měl všechny 4 timesloty. 70 kbps je třeba taky velice slušné GPRS… Aby to nevypadalo, že si protiřečím – EDGE (od TMO) jsem testoval na několika dalších místech (dokonce i na vesnici jako je Hronov), ale testy ve smyslu kontinuálního přenosu velkého objemu dat z jednoho a téhož serveru (mám na svém FTP přístupovou smlouvu k EU, což je 60 MB :o)) jsem dělal jen doma.

  • [10] Ja provadel testy v Oskarove siti v dobe pred komercn im spustenim EDGE. A rychlosti byly dost ruzne, podle lokality. Podle vytizeni v ruznych oblastech.
    Ono s BTSkou na protejsim panelaku je to lehke. Ale kolik lidi ma takove stesti? Rika se, ze EDGE ma efekt asi do dvou kilometru od BTS.

    EDGE imho rozhodne prumerne nelita 150 – 200 kbps. Ale spis tak 80 – 150.

    Na druhou stranu nutno rict, ze spousta lidi zatracuje CDMA jako pomale (pod 200 kbps) a s dlouhymi pingy (pres 400 ms).
    A presto mam v centru Prahy dlouhodobe rychlost okolo 400 kbps a pingy s odezvou cca 130 ms.

    Takze ono je uvadet zavery fakt zradne.

    Kazdopadne ani ja nejsem velky potimista k tomu IP Wireless od TMO. Preci jen praxe uz ukazala, ze kabel je kabel a "vzduch" neni nafukovaci. Takze ta veta nejakeho toho typa z tiskovky, kde tvrdi, ze kabely jiz nemaji budoucnost … muhehe … docela jsem se zasmal.

  • [4] Jo to je ta mapa opatřená popiskem "AIRDATA wird Internet-Nutzer in 30 großen Ballungszentren in Deutschand mit ihrer PortableDSL-Technologie erreichen…Nun ist es zunächst in Stutgart möglich, in weiten Teilen der Stadt drahtlos und portabel die Dienste des Internet zu nutzen. Weitere Städte werden sukzessive mit der innovativen Zugangstechnologie versorgt werden. " :-)))

    Tak tu mapu důvěrně znám – vypadala takhle už před dvěma lety, kdy pořádně nebyl pokrytý ani ten Stuttgart.

    Dle mého soudu to mimo Stuttgart, Bensberg (díra u Kolína) a  některých částí Berlína prostě nikde neběží. Uvítal bych důkazy o opaku, exitují-li.

    Jinak pěkný popis nefunkčního indoor pokrytí a 200-300 ms pingů je tady http://www.teltarif.de/arch/2004/kw43/s15197.html

  • Můj sen o alesppn jednom operátorovi, který podkytne celoevropský broadband jednotnou technologií se rozplynul. Jak z článku vyplynulo, ani TM v evropských zemích kde působí neaplikuje jedotnou technologii. Casto se pohybuji v různých evropských zemích a nějaký jednotný celoevropský broadband by se mi hodil. Snad wimax tento problém vyřeší..

  • [12] Ooou, chybička se vloudila. Opravdu ty materiály, co mi poslali, mají maličkou mikrovětičku, že jde o plánované pokrytí – zatím fakt jen ty tři díry. Mně bylo už tak dost divné, že mají 15 000 klientů ve třiceti městech.

  • [13] to by neměl být problém – Vodafone nabízí celoevropský UMTS roaming v sítích, kde existuje a běží.

  • K EDGE, u TM bezim na pruerne rychlosti 20kB/s, v noci je to samozrejme lepsi 😉 ja s EDGE spokojenost. Velka nespokojenost je u me s nejakym paskvilem UMTS 🙁 docela jsem si myslel ze UMTS letos bude, tak nic. A pak samozrejme souhlasim s autorem, byt to nerekl primo, TM si poridil 87dvojku pouze proto, aby ji nemel nikdo jiny 🙁 a nemohl konkurovat skvelym sluzbam nasich operatoru, to si snad kluci mezi sebou (CT+ET+TM+?OS) odmluvili a rozdelili, protoze spustni v pulce pristiho roku, to jako sorry 🙁 myslim ze podminka spusteni jaksi mela byt resena. No nic, ta sit nikdy nebude, to je celkem jasny, licence stala 50melounu, myslim ze pekna castka za vypleneni konkurence. Prave u TM se ocekavalo ze ma "sloupy" na kazdem rohu, s konektivitou a ze nebude problem par anten zprovoznit hned a dalsi hned potom 🙂 zase jsme se mylili. Nu coz, diky bohu za EDGE 🙁

  • [10] Při odstupu signál šum 0dB má cdma zhruba 1.6Mbps DRC 😀

  • [5] To bych netvrdil, ja jsem videl v tistenejch materialech takovou "realnou" rychlost, ktera mi opravdu beha – 150-200, na vice mistech, takze tady se musim TM zastat.

    Jinak na tiskovce jim to behalo neco pres 1Mbit, myslim si, ze by to mohlo pulku v realu udelat.

  • [18] Já pro index krmivosti používám tiskové zprávy z propagace takových produktů – je to pak poměřitelné. Produktové letáky se distribuují už v době, kdy si uživatel na technologii může sáhnout a to už není PR, ale marketing a to je ošemetné, slibovat něco, co to evidentně nezvládne.

    Ano – já doma mám na rádiu rychlosti kolem 50 Mb/s a nemusel jsem ani kupovat něco experimentálního. Jeden klient a celostátní síť je něco jiného, jen proto nejsem král českého broadbandu 🙂 Takže udělá to půlku a při kolika klientech najednou? Kam vystoupá jitter a latence? Jistě, bude super, když to bude fungovat, jak slibují, ale potom bychom asi nebyli druzí, co takový zázrak zavádějí celostátně – prostě je tam někde chybka.

  • [9] Tak to je nejspíš BTS bez EDGE jé jedu tak cca 160 – 180 kbit/s u T-Mobile s N6230

  • Hmm, no a nesežere si T-mobile tímto spatlancem frekvenční prostor pro pozdější opravdové UMTS? Asi bych to potřeboval vidět na obrázku.. 🙂

    Jinak s EDGE mám také dobré zkušenosti, často se dá u oskara těch průměrných 150-200kbit/s opravdu dosáhnout.

  • [19] miluju vyraz "koeficient krmivosti" 😉 jaky prumerny koeficient maji mobilni operatori za posledni rok?

  • [20] ne, tohle neni argument.

    I na BTS s podporou EDGE jsem jel rychlosti treba jen 60 – 70 kbps. S telefonem bez EDGE v te same chvili na tom samem miste treba jen 35 kbps.

    To je dano v danem miste vytizenim. A nebo vzdalenosti od BTS.
    EDGE je jeste vice zavisle na vzdalenosti od BTS, nez je tomu v pripade vyssich kodovacich schemat CS3 a CS4 pro GPRS.

    Proste pokud je uz uzivatel dal od BTS, tak je mu uplne jedno, jestli BTS EDGE ma, nebo nema. Jelikoz mu to stejne pojede jen pres GPRS a nebo EGPRS s nizsimi kodovacimi schematy.

  • Jo krmivost byla hlavně doména bývalého režimu…
    Apropo, spíše bych uvítal kdyby někdo shodnotil zda nám tento internet přinese něco nového a zda to bude použitelné….

  • [24] přinese nové to, že se rozdělí zátěž mezi uživateli eurotelího CDMA a T-Mobajlího Fast-UMTS.
    A bude uspokojeno alespon castecne zase vic uzivatelu.

    A zase se tim vylepsi statistiky ceskeho broadband internetoveho techtle mechtle.

  • [23] Neni to pravda s EDGE to bude vzycky lepsi protoze EGPRS ma narozdil od GPRS (kromne 8-PSK):

    – vice kodovych schemat (jemnejsi skalovani rychlost versus zabezpeceni)
    – Rozšíření okna na RLC ze 128 na 2048 bloků
    – Inkrementální redundance – Incremental redundancy
    – LQC (Link Quality Control) – lepší výběr kódového schématu
    – Re-segmentace a  Re-transmise – znovu odvysílání dat pomocí kódového schématu ze stejné rodiny kódových schémat

  • [26] To je pravda. Pokud je ovšem (a) IR v síti i mobilce implementována bez závažnějších chyb (b) mobilka má stejnou třídu GPRS i EGPRS.

  • [27] Coz Nokia 6230 a 6230i splnuji protoze maji GPRS a EGPRS multislot class 10 {tedy 4+1 nebo 3+2)

  • [26] Ano, to mas naprostou pravdu. Ale presto si myslim, ze pri prilis velke vzdalenosti od BTS bude ten rychlostni rozdil minimalni. Pokud ani s GPRS nepojede uzivatel na CS3, tak s EGPRS nepojede o moc lepe.
    Sice tam asi nejaka lepsi efektivita bude. Ale na velky rozdil neverim.

    Proto jsem to v tom mem predchozim tvrzeni zjednodusil do podoby, v jake jsem to napsal.

    Ale netvrdim, ze se nemuzu plest. 🙂