Kolik zákazníků mají mobilní operátoři DOOPRAVDY?

Mobilní operátoři se radostně chlubí počty zákazníků, přitom většina lidí znalých věci má o těchto číslech seriosní pochybnosti. Ledaskomu už pomalu dochází, že počet SIM karet se nemusí rovnat (a nerovná) počtu skutečných fyzických uživatelů, neb jeden jedinec může mít a začasté také má i více SIM karet. Na tohle už jsme si snad i zvykli a pokud jsou ty SIM karty živé, nelze zase tak moc namítat, snad jen hádat se o slovíčka.

Jenže magií je také způsob, jakým operátoři počty SIM karet počítají. U klientů tarifních je to jasné – sečtete ty, kteří platí paušál a výsledné numero je nezpochybnitelné – když někdo platí paušál a nevolá, pořád je to klient. Horší je to u prepaid karet. Jak dlouho může být SIM karta neaktivní, tedy bez hovorů, SMS či dat, aby se nezapočítávala do „živých karet“? Každý operátor na to má jiný přístup a nikdy se jím moc nechlubí. GSM Asociace k tomu kdysi vydala doporučení, na které každý zhusta kašle a jede po svém.

V poslední době se až příliš často ozývá hlas, že Eurotel má klientů ve skutečnosti mnohem méně, než kolik udává. Eurotel stále udává čísla z letošního března, kdy prý měl 4,3 milionu klientů. Ve skutečnosti těch, kteří mohou volat, může mít až o milion méně. Důvěryhodné zdroje se zapřísahají, že nedeaktivovaných, tedy funkčních SIM karet v síti Eurotelu je kolem 3,5 milionů (údaj z května). Na zprávu narážím stále častěji – ptají se na to novináři i zaměstnanci operátorů a nejsem sám, kdo to slyšel.

V květnu jsem se pokoušel to ověřit. Není jak. O počtu klientů můžete pochybovat, můžete mu věřit, ověřit ho ale nemůžete, protože k databázi vás nikdo nepustí. Volat tiskové mluvčí je zbytečné, ostatní lidé neví jistě nebo ví jistě a vy nevíte jistě, proč oni vědí jistě. Jistě se tedy nedá říct nic. Můj názor je ale ten, že na zvěstech něco pravdy bude a číslo 3,5 milionu klientů považuji za realistický odhad situace Eurotelu na trhu. S tímto číslem koresponduje vývoj ARPU i některé další nepřímé indicie – a nakonec až příliš zřídka kolem sebe vídám Goučkaře, zatímco pozici Oskara považuji za realisticky udávanou a pozici T-Mobile za mírně nadhodnocenou. Pokud by to tak bylo, Eurotel už před několika měsíci ztratil své prvenství v počtu zákazníků a přenechal je T-Mobile. Kdyby to tak bylo, tomíčkáři by měli důvod k jásotu. Jenže jistě se neví nic a zpráva žije na rozhraní fámy a pikantní insider info…

PS: Není bez pikantnosti, že v tiskové zprávě Sonim Technologies o tom, že Terrence Valeski se stává šéfem této společnosti, se uvádí počet zákazníků Eurotelu jako 3,4 milionu. Podle mne ovšem spíše než pozdní přiznání jde o překlep. Není v zájmu Valeskiho ani Telecomu nyní zveřejnit skutečný stav, pokud je takto odlišný…

!++0|4|Jak vypadá pozice Eurotel versus T-Mobile v počtu zákazníků podle vás?|Eurotel stále vede|Oba jsou prakticky vyrovnáni|T-Mobile jej pomalu předehnal++!

Jak se vám líbil článek?
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (hlasováno , průměr: 5,00)
Loading...

13 komentářů

  • No, ten udaj je stejne jenom pro PR oddeleni a spekulace. Co mi prijde dulezitejsi jsou financni trzby, a tam porad ET pomerne vede, jestli se dobre pamatuju. Taky to potom dava trochu jiny ARPU, pokud by se vzala korigovanej pocet SIM karet…

  • ET i TM mají také docela velký problém se sadami, protože v rámci sady lze koupit mobil levněji, než samotný. A když už si někdo sadu koupí, tak obvykle přiloženou SIM využije a po vyčerpání kreditu zahodí či založí (se stejným výsledkem). U ET navíc hraje asi dosti výraznou roli jeho každoroční horečná předvánoční aktivita, kdy Go SIM doslova rozdává, a proto vždy na konci roku zaznamená rekordy. Jenže to jsou opět karty, které po provolání mizí v šuplících… Osobně tipuju, že TM vede a to ne o pár desítek tisíc, ale o několik stovek. I kdyby se odečetly výše zmíněné vlivy.
    Co se týče [1] , tak souhlasím – ET má skutečně vynikající finanční výsledky. Vypovídá to o tom, že jeho klienti neumí moc počítat, protože ceny jsou hodně vysoké. Sám ty klienty znám. Je mezi nimi hodně podnikatelů, kteří mají stále staré a hodně předražené tarify a je jim to jedno. Platí pořád tak nějak stejně a ani netuší, že by mohli ušetřit. Je to jejich chyba a nelze se divit, že to ET nevadí. Jiná věc jsou státní instituce. Jejich zaměstnanci, kteří si stahují loga, tóny a další hovadiny v cenách desítek korun za kus, volají známým atd. a to vše za peníze, které my státu platíme v daních. To už je skutečně bordel. A bohužel ne zrovna neobvyklý. Soukromé firmy si to jakž takž hlídají (je to jejich věc), u těch státních je to bordel!

  • nějak jsem nepochopil, proč by to mělo znamenat, že by jej T-mobile předhonil. Nepochybuji o tom, že i T-mobile má čísla značně nadhodnocená, takže bys musel vědět i počet uživatelé téčka. Nebo jsem něco přehlédl?
    P.S.: jinak hodnověrné výsledky bych spíše než od operátorů čekal od výzkumu trhu. Afaik nějaké agentury se v omnibusu ptají kdo má jakého operátora a když se zeptají deseti tisíc lidí z celé republiky a výsledky "zváží" podle statistického modelu, tak dospějete k přesnému stavu, plus mínus 1%. Z toho by se pak dal odvodit poměr skutečné versus hlášené číslo u každého operátora a jestli se nějak významně liší, případně jestli se vyvíjí a podle toho byste pak mohli odhadovat skutečné počty i z těch operátorských čísel přepočítáním s daným koeficientem.

  • [3] důvod je jednoduchý – T-Mobile počítá podstatně kratší dobu na expiraci Twist karty, než Eurotel u Go karty. A také má lepší poměr mezi post-prepaid ve prospěch postpaidů.

    Průzkumné agengury jsou na kočku, tohle nedělají, resp si to nikdo nezaplatil

  • U ET bych se nedivil ničemu… Stačí se třeba podívat, jak počítá SMS. Když se po Vánocích a Silvestru počítaly, tak ET vždycky říkal, že jeho síť přenesla XYZ textovek, zatímco TM a Oskar říkali, že jejich zákazníci odeslaly ZYX zpráv. Všichni měli pravdu, jen ta pravda u ET byla asi dvakrát větší, než pravda TM. Nemyslím si, že by klienti ET posílali o tolik víc SMS. 😉

  • Pro PR kecy není vůbec důležíté ARPU ale počet (i neplatících-nepožívajicich sim ETalá šuplík) zákazníků.Jsme největší,nejlepší, nejspolehlivější,na tom to maj postavené,takže se snaží tenhle mýtus udržet co nejdéle.

  • Jednoduchý způsob, jak určit kolik má kdo uživatelů:
    Vzít např. z dnešního dne z 12h. počet aktivních uživatelů (flag attach v HLR) bez roamujících cizinců + aktuálně přihlášených vlastních účastníků v cizině a mám skutečný přehled, kolik uživatelů opravdu používá jakou síť. Pokud by někdo zpochybňoval pouze jeden den, tak vzít data z celého týdne a je jasné, kolik je "mrtvých" uživatelů. Tato metodika je přesná a stejná pro každého operátora a je jedno jakého používá dodavatele ústředen. Problém je, že se k těmto datům kromě operátorů asi nikdo nedostane… 🙁

  • [7] a ty asi aktivitou hyrit nebudou, aby udaje zverejnili…

  • [7] Tyto informace by mě taky zajímali,ale svým způsobem nejsou podstatné,důležitý je hrubý respektive čistý zisk a ten má ET i s teoreticky menším počtem zákazníků nejvyšší.Je otázkou jak velice, se na tomto zisku podílejí státní organizace na které má svýmn způsobem ET exkluzivitu.Propojovací poplatek je mor na nás zákazníky a docela bych uvítal článek na toto téma.3,60 bez DPH je docela darda…… 👿

  • [4] Průzkumné agentury toto samozřejmě dělají – namátkově jeden příklad ze začátku roku (45%EU/45%TM/17%OS – bráno i s překryvy, proto >100%)

  • Orange group používa na výpočet aktívnych prepaidov metodiku, keď počíta za aktívneho len zákazníka, ktorý za posledný mesiac urobil aspoň 4 aktívne operácie (inicioval hovor, prijal hovor, SMS…). Toto najlepšie odzrkadluje skutočných zákazníkov a rozhodne si nevylepšuje počty o šuflíkové SIM karty.

  • [11] To se mi docela líbí. To už jsou skutečně aktivní klienti, kteří opravdu telefon využívají. Za takovou metodiku bych se postavil. Nemůžete se někdo pozeptat i u jiných skupin? TM, Vodafone… A nejlépe se zeptat Asociace GSM jaké je její doporučení.

  • hlasovani do Superstar dopadlo podle tiskovych zprav vetsinou takto:
    Eurotel – 42%
    Tmob – 40%
    Oskar – 18%

    takze podle me Eurotel furt vede 👿